Ladás idill zsiráffal
Ladás idill zsiráffal

Ladás idill zsiráffal

Ladás idill zsiráffal

Ladás idill zsiráffal
Nagy divat volt a viniltető. Az 1500-ös kombi Zsigulit mi nem ismertük
30-35 éve a Ladát nyugaton is komolyan vették
Nyugatra állítólag jobb Ladákat vittek, mint hozzánk
Szivargyújtó, kartámasz, olajnyomésmérő: luxus Lada módra
A prospektus szerint a Lada a legerősebb autók egyike
E-mailben terjed az angol prospektus
Ladás idill zsiráffal 30
Ladás idill zsiráffal 31
/Lada/Angol_VAZ//lada03.jpg
/Lada/Angol_VAZ//lada05.jpg
Ladás idill zsiráffal 34
Ladás idill zsiráffal 35
Ladás idill zsiráffal 36
Ladás idill zsiráffal 37
Ladás idill zsiráffal 38
Ladás idill zsiráffal 39
undefined
Ladás idill zsiráffal 41
Ladás idill zsiráffal 42
Fotó megosztása:

Mifelénk úgy tartják, hogy Nyugatra jobb Ladákat exportált a gyár, mint hozzánk. Azon ne dobjuk le a láncot, hogy Togliattihoz képest Magyarország is bőven nyugaton van, a nyugat ebben az értelemben a “tőkés országokat” jelentette. Nagy-Britanniát például, ahol ez az e-mailben terjedő katalógus eredetileg készült.

Szívdobogva nyitottuk meg a csatolmányt. Már a Lada fájlnév is kedves az én szívemnek, hát még a tartalom! Hol létezett itthon olyan modell, hogy Lada 1500 ES Estate? Ha nagyon beleéljük magunkat, a mezei kombit hívhatjuk 1200 Estate-nek, legalább három év várakozási idővel a Merkur kínálatából. No de fehér viniltetős kombi Ladáról itthon még a tanács VB titkára sem hallott. K-vonalon annyit sikerült volna megtudnia, hogy a 75 lóerős motort az 1200 kombi kipucolt karosszériájával párosították. Az ottani Lada importőr talán már akkor ráérzett a kombik átlényegülésére, kisiparos igásjárgányból családi mindentudóvá.

Ám hiába ért többet a kemény valuta, mint a transzferábilis rubel, a szovjet gyár még nyugati exportra sem tartogatott túl sok extrát. Az angol prospektus olyan felszerelésekkel szúrta ki az érdeklődők szemét, mint az önműködően bekapcsoló tolatólámpa vagy a szivargyújtó. Voltak azért tényleges extrák is, a szériában adott fűtőszál és a hátsó ablaktörlő-mosó valóban nagy szám volt 30 éve. Utóbbi például egy mai zsír új Kia Picanto alapmodellből hiányzik.

Mifelőlünk nézve az angliai Ladák csakúgy sziporkáztak felszereltségükkel. Állítható első fejtámlát az 1200-eshez legfeljebb autósboltban kaptunk. Angliában ez nem csak az előkelőbb, négy kereklámpás Ladákban volt benne, hanem az 1200-esben is. Nálunk a kardánbox iránti igényt csak a kisipar volt képes kielégíteni, míg a 6:3-ra megverteknél ez sem volt gond.

A katalógusban idilli családok követik egymást. A zsiráfokat talán azok a baráti afrikai országok küldték a Szovjetuniónak, ahol szintén kijutott a lakosságnak a szocializmusból.
Az albioni hangulat jegyében az egyik képen még egy lószállító utánfutót is a kombi Zsiguli mögé kötöttek. Egy fotó erejéig nem gond, hogy a 600 kilós vontatható tömeggel ez aligha reális.


Luxust olcsón jeligével hirdetik az 1500-as Ladát. Az Ezeröcsi műszerfala tényleg nagypályás alkotás. A decens népi motívumokkal megbolondított kürtlap mögött olajnyomás- és olajhőmérséklet-mérő demonstrálta a szocialista autógyártás nagyszerűségét.

Amint hátradől az ülésben, értékelni fogja az Önt körülvevő luxust. – duruzsolja az ismertető. Középkonzol, fűtött hátsó ablak, szivargyűjtó, ventilátoros légbefúvás – incselkedik tovább a Lada prospektus. A kiadvány szerint az autó olyan különleges felszereléseket – az eredetiben sophistacated feature – is tartogat, amilyen a kormányoszlopra szerelt ablaktörlőkar. Hoppá-hoppá! A keleti blokkban a Lada 1500 nemcsak a belső sáv királya volt, de igazi státuszszimbólum is. Itthon például a külkereskedelmi tárcánál a miniszternek járt szolgálati autóként az AI-s rendszámú sötétkék Zsiguli.

A biztonság akkor is fontos érv lehetett az autó mellett, ezért csak úgy záporoznak a vívmányok, mint a megerősített lemezek, a széria első biztonsági övek, a biztonsági szélvédő. A prospektus szerint a Lada a legerősebb autók egyike. Ha ezt a Mercedes-Benz és a Volvo tudta volna!

A reklámkiadványból egyébként is süt a Ladák korszerűsége. “A Ladákat egy ultramodern üzemben gyártják a Szovjetunióban. Az összesen 90 mérföldes futószalagokról évente akár 660 000 Lada is legördül.” Ezen kár is lenne gúnyolódni, 1970-es avatásakor a Lada gyár valóban az űrkorszakot karcolta.

A prospektus szerint akkoriban 160 márkakereskedésben értékesítettek Ladákat Nagy-Britanniában. Amikor az Avtoexport leszállította a Zsigulikat, a britek 39 ponton ellenőrizték az autókat, hogy ne szenvedjen csorbát a nyugaton elvárt minőség. A nullrevíziós szakik nem kímélték magukat, legalábbis a prospektusban hivatkozott felmérés alapján a brit Lada tulajdonosok 93 százaléka elégedett volt autójával. Talán mégiscsak kiválogatták a nyugatra szánt Ladákat?