Idomított majmok Audiban


Az összkerék-hajtás fölényének kidomborítására a rali vébé a legjobb terep. Itt Svédországtól Afrikáig, hóban, aszfalton és homokban kellett a leggyorsabbnak lenni. Nem meglepő, hogy az Audi is megcélozta a ralit az idén 25 éves quattróval.

Készül a Wunderwaffe

Csakhogy összkerekes raliautók nem nevezhettek. Az Audinak úgy kellett elérnie a konkurensek hozzájárulását a szabálymódosításhoz, hogy fel se merüljön bennük: a németeknél megint készül a Wunderwaffe.

A szabálymódosításba akaratán kívül besegített a Fordtól Peter Ashcroft, aki örömmel elővezette saját sztorijukat az összkerék-hajtású raliautóval kapcsolatban. Korábban ők is nekifutottak a 4×4-es hajtásnak, és sok kudarc után az autó végre gyorsulni kezdett.

Kiderült, hogy elromlott az első kerekek hajtása és a Capri prototípus a hátsókerék-hajtással fut egyre jobb időket. A konkurensek derűs hangulatban hozzájárultak a 4×4-es autók engedélyezéséhez. Legfeljebb egy Range Rover is benevez majd a Szafari Ralira, gondolták.

1980 őszén a finn Hannu Mikkola és Arne Hertz versenyen kívül elindult a rali EB portugáliai futamán. Az összkerekes Audival a hivatalos győztesre gyengéden rávertek 27 percet. Mikkoláék 1981-ben a Monte-Carlo Ralin rajtolhattak végre hivatalosan. Minden adott volt számukra. A gyorsaságit hó borította, az út emelkedett és senki nem sejtette, mire képes az Audi quattro.

Előz, mint a nagymamám

Az első gyors végén felajzott riporterek kérdezgették Bernard Darniche-t, a kor nagy ralipilótáját, hogy mi történt. Darniche döbbenten mesélte, hogy egy Audi hirtelen feltűnt a tükörben, pedig Mikkola egy perccel a Lancia Stratos mögött rajtolt. Darniche nem hitte el, ami vele történik. “Úgy ment el mellettem, ahogy a nagymamámat megelőzöm” – mondta.

Bár Mikkoláék a Montén kiestek (az 1981-es Svéd Ralin nyertek először), mégis új korszakot nyitottak. Cesare Fiorio, a Fiat-csoport motorsport stratégiájának feje szerint “Ez az az autó, amit nem jutott eszünkbe megépíteni.” A Monte után a konkurensek mindegyike elkezdett gőzerővel összkerekes, turbós raliautókat fejleszteni.

1982-ben és 1984-ben az Audi megnyerte a márka világbajnokságot. 1983-ban Hannu Mikkola és Arne Hertz, 1984-ben Stig Blomqvist és Björn Cederberg lett az egyéni világbajnok.

Vulkántűz a fehérnépben

Nagy húzás volt az Audi részéről Michele Mouton szerződtetése. A fékezhetetlen versenyzőnő 1982-ben csak hajszállal maradt le az egyéni világbajnoki címről három futamgyőzelmével. Mouton ennek ellenére is történelmet írt, mikor Fabrizia Pons navigálásával 1981-ben San Remo-ban az első nőkként győztek vébéfutamon a ralitörténelemben.

Walter Röhrl neve erősen kötődik az Audihoz, pedig Audival sosem nyert rali vébét. 1980-ban Fiat 131 Abarth-tal, 1982-ben Opel Ascona 400-zal bizonyult a legjobb pilótának.

Győztes majmok

Röhrl még audis korszaka előtt azt találta mondani, hogy a quattróba egy idomított majmot is beültethetnének, akkor is győzne. Ezt sokan Michele Moutonnak címzett fricskaként értelmezték, pedig Röhrl csak a quattro előnyét fogalmazta meg a hátsókerekes autókhoz képest.

Pár év alatt fordult a kocka. A szériaautóból fejlesztett Audi raligép ellenében a konkurensek műanyag karosszériás, középmotoros bombázókat építettek a B-csoportban. Ezeknek már semmi közük nem volt a széria Peugeot 205-höz vagy az utcai Lancia Deltához.


Röhrl csak az 1984-es szezonra írt alá az Audinak, amikorra az Audi előnye elolvadt. Christian Geistdörferrel 2 vébéfutamon győztek, rögtön megnyerve a szezont megnyitó Monte-Carlo Ralit két másik Audi quattro előtt.

Halálos tempóban

Bár az Audi kijött a rövid quattróval, majd az 500 lóerő körüli Sport quattro S1-gyel, ez sem volt elég a hegemónia visszaszerzésére. Az Audi is tervezett egy középmotoros gépet, 600 lóerővel és nem egészen 1000 kilós súllyal. A kétüléses Group S prototípust azonban az első tesztre vezető úton lencsevégre kapta egy paparazzo. Röhrl egyszer kitombolhatta magát a géppel, majd az autó visszatért az Audihoz és ma a gyári múzeumban látható.

A rali akkora tömeget vonzott, hogy a dél-európai országokban tarthatatlanná vált a helyzet. 1986-ban Portugáliában egy baleset a nézők közül követelt három áldozatot, az 1986-os Korzika Ralin Henri Toivonen és Sergio Cresto halt meg az S4-es Lancia Deltában.

Pikes Peak – Őrület a köbön

Az Audi halálesetek miatt kivonult a rali VB-ről, de rajthoz állt a nem kevésbé veszélyes Pikes Peaken Észak-Amerikában.

A Colorado-állambeli Pikes Peak hegyre való felfutás eszement vállalkozás. A pilóták hisztérikusra tuningolt versenyautókkal, murvás úton, védőkorlát nélkül szaggatnak fel 2800-ról a 4301 méteren lévő csúcsig.

Nő a volánnál

Az első győzelem még 1985-ben született, amikor Michele Mouton győzött Audi quattróval. Egy európai autóval szolidan tönkreverte a mezőnyt, de nem ez volt az igazi baj. Az amerikaiaknak az fájt végképp, hogy egy nő páholta el a mezőnyt. Az ottani média inkább úgy tett, mintha abban az évben nem is lett volna verseny.

Egy évvel később az Audi marketingesek biztosra mentek és Bobby Unserrel egy híres amerikai pilótát ültettek az autóba. 1986-ban Bobby Unser az S1-es sport quattro-t rekordidővel vitte győzelemre a Pikes Peaken.

A következő évben már a Peugeot is ott volt a 205 Turbo 16-tal, benne az 1986-os rali világbajnok Ari Vatanennel, meg két másik ásszal. Az Audi ekkor Röhrlt kérte fel pilótának, aki igent mondott.

A legdurvább quattro: 3,1 s alatt 100-ra

Az 1987-es versenyre az Audi végtelenül durva gépet faragott a rövid quattro-ból. 600 lóerő, 3,1 másodperc 100-ig, 11,8 s 200-ig. Ezzel a szörnnyel állt rajthoz a regensburgi érsek egykori sofőrje. A bajor félisten ideges volt a turbónyomást megtartó, elektronikus vezérlésű kütyü miatt, amiben nem bízott.

200 méter után Röhrl már betépte a hatodikat, bekapcsolta a turbónyomás szabályzót és érezte, hogy működik. Röhrl vadállati tempóban ment. Aki láthatta, sosem felejti el, ahogy a lángot okádó rövid quattro 4500 és 8600 között üvöltő motorral feljut a hegyi szerpentinen.

Amikor a műsorközlő bemondta a 10:47:85 százados időeredményt, a nézők annyit tudtak mondani, hogy shit vagy hell, aztán újra shit és megint hell. Röhrl 21 másodperccel ment jobbat, mint egy évvel azelőtt a helyi legenda, Bobby Unser.