Honda Muff és Buick Recska


Stephen G. Lyons a Ford konszern egyik alelnöke nyilatkozta egyszer, hogy az új autókat nehezebb elnevezni, mint a saját gyermekének nevet találni.

Intimbetét a Nissantól

Erre szakosodtak a névadó ügynökségek. Közöttük az egyik sztár Manfred Gotta cége. Gotta csapata ötlötte ki a smart márkanevet, ők nevezték el Vectrának az Ascona utódát, de a Twingo vagy a Mazda Xedos is az ő kreativitásukat dicséri.

Tévedés persze náluk is becsúszhat, a Mercedes Vaneo jól hangzó nevét állítólag egy WC-papír is viseli. Nem járt sokkal jobban a Nissan sem. A Serena szó a Vanette személyautó változatán kívül egy intimbetét csomagolásán is ott díszeleg.

Magyarországon a Hyundai Getz nevét módosította a korábbi importőr Get-re, hogy – idézzük – “Ne gecizzék az autót.” A Nissannak az Almera Tino egyterű okozott fejtörést. Ők megkérték a sajtóbemutatón az újságírókat, hogy ne az ivartalanított szarvasmarhát idéző tinó, hanem a tíno ejtést kövessék.

Barátunk a számítógép

Nem meglepő, hogy a névválasztásban is számítógépek segítenek. A masinával adott hosszúságú, kezdőbetűjű és végződésű szavakat generálhatunk a nyelvtani szabályok negligálásával. Ezek a szavak sokszor nem jelentenek semmit, de jól hangzanak.

Kifejezetten jól jön, ha a szó nem jelent semmit, mert kizárólag az adott terméket jelzi és rögtön az autóval azonosítható. Például az Opelnél a kompakt egyterűkhöz is a-végű szóra volt szükség. A számítógép kiköpte a Zafirát és a Merivát, majd mindkettő megvalósult.

Időnként fűszerek adnak ihletet a névadóknak. A Porsche terepjárója a Cayenne-bors erejét idézi, a Renault Safrane a sáfrányról kapta a nevét. A Safrane név mellett a fűszernövény keltette kellemes asszociációkon túl a két a-hang is szól.

A mély magánhangzók, például az a és az o inkább egy masszív, nagyobb autó képzetét keltik egy jármű nevében. A kicsinyítő képzőként népszerű i a kiskocsikhoz illik jobban.

Az se baj, ha nincs értelme

Az Acura, Lexus és Infiniti modellek jellegtelen betű-szám kombiniációkból álló nevei részben azt szolgálják, hogy tulajdonos ne egy TL-t, GS-t vagy M35-öt emlegessen, hanem a jobban hangzó márkanevet használva erősítse a márkát.

Annál az amerikai ügynökségnél, amely a Nissannak kitalálta az Infiniti nevet, 6-7 szófaragó először egy körülbelül 1000 javaslatból álló listát készít. Ezek az ötletemberek valószínűleg elég pengék keresztrejtvény-fejtésben.

Javaslataikból egy bizottság kiválaszt nagyjából 100 szót, ami kimondható, illik a termékhez és a piachoz. Általában a három szótagnál hosszabb szavak séróból kiesnek a rostán. Ettől a szabálytól nemigen térnek el a gyárak, kivétel persze van, mondjuk a Lamborghini Murciélago.

Honda Muff: majdnem megvolt

Elvárás, hogy lehetőleg ne lehessen helytelenül kiejteni a szót. A szabadalmi szakértők feladata, hogy kiderítsék, nem védte-e le más cég azt a bizonyos nevet. A nyelvészek még kínosabb helyzetektől kímélhetik meg a gyárat, ha időben rájönnek, hogy az adott szónak van-e obszcén jelentése.

Itt szoktak becsúszni a hibák. A Honda pár éve különösen rosszul járt, mivel csak közvetlenül a piaci bevezetés előtt jöttek rá, hogy skandináv országokban a fitta hallatán a női nemi szerv ugrik be az embereknek.

Aki beírja egy keresőbe a fitta szót, a találatok között bizton ráakad pár jól fejlett altestre. Az egybeesésről mit sem sejtve született az a szlogen, miszerint az autó kívülről kicsi, de ha már bent vagyunk, igazán nagy. Ezt a pompás autót végül Honda Fit, illetve Honda Jazz néven ismertük meg.


Buick: mégsem recska

A General Motors-nál a francia nyelvismeret elmélyítésével lehetett gond. A Buick LaCrosse bemutatásakor kisült, hogy a szó a kanadai francia szlengben önkielégítést jelent. Kínos lett volna Québec-ben ezen a néven értékesíteni az autót, ezért átnevezték gyorsan Regalra.

Az a fránya önkielégítés okozott gondot a Mitsubishinek is. Ők a Pajero-t nevezték át Montero-ra bizonyos piacokon, nehogy a spanyolul tudók zsebhokira gondoljanak a nevet hallva, tudtuk meg egy olvasónktól.

A szépséges francia nyelv még a mindenre ügyelő Toyotának is gondot okozott. Az MR-2 sportautó neve az angol mid engine-rear wheel drive-2 seater kifejezésekből jön össze, tehát egy középmotoros, hátsókerék-hajtású, kétüléses sportkocsit takar. Csakhogy az m-er-deux kiejtve (merdő) hasonlóan hangzik, mint a merde, amit bizony szarnak kell fordítanunk. Sportautóját a Toyota emiatt MR néven forgalmazta a galloknál.

Latin-Amerikában a Chevrolet dolgát a Nova nehezítette meg. Ennek oka, hogy a spanyol no va magyarul azt jelenti, hogy nem megy. Nyugaton a Lada is használta ezt a nevet, Németországban a 2105-ös kocka Lada alapváltozata volt kapható Nova jr. néven.

Amikor a BMW betart a Mercedes-nek

Két autógyár már hasonló hangzású nevek miatt is kész perre menni egymással. Az Audi például az összkerék-hajtású Quadra modellekre orrolt meg, és a megnyert perben bizonyos piacokon megtilttatta a Renault-nak a Quadra név használatát. Az Audi szerint túlságosan emlékeztetett a Quattróra.

Nemrég a Renault tartott be a Fiatnak, mikor Gingo névre akarták keresztelni a Panda utódát. A Renault megtorpedózta a nevet, mivel szerintük a Gingo megtévesztően hasonlít a Twingóra.

A BMW a Mercedes-szel tolt ki, amikor konkurense M-típusjelzéssel kívánta ellátni új szabadidőautóját. A BMW azért tiltakozott, mert az M régen egybeforrt sportmodelljeivel, a Mercedes szabadidőautóra így csak az ML felirat jutott. Az Audi és a Nissan peréről nemrég írtunk.

Rontás a Porschén?

Délkelet-Ázsiában a számokhoz kapcsolódó jelentéstöbblet is befolyásolja a névadást. A 4-et számos ázsiai országban szerencsétlen számnak tartják, és a halálhoz kötik. Ilyen háttérrel senki nem vett volna 164-es Alfát, pláne Porsche 944-et.

A talján sportlimuzint néhány piacon ízibe átkeresztelték 168-ra, mivel a nyolc jó és szerencsés szám, bőséget jelent. A Goodyear elkerülte ugyanezt a galibát, és az Eagle NCT 3 utódaként egyből az Eagle NCT5 jelent meg. Az NCT 4 kimaradt, mint a szállodákban a 13. emelet vagy repülőkön a 13. üléssor.

Megesik, hogy a történelem átgyalogol az autótípusokon, amiről a Porschénél tudnának mesélni. A Porsche 911 angolul 1963 óta nine-eleven. 2001. szeptember 11-e után viszont Észak-Amerikában a terrortámadás napját jelöli a nine-eleven. Az már csak ráadás, hogy odaát a segélyhívószám szintén 911, azaz nine-eleven.