[bekkep]4-5 millió forint között jó autókat kapni. Ha rászánhatunk még 10 milliót, akkor 15 millió forintból már megvehetjük azt a limuzint, amivel Al Capone riasztana, ha még élne.

25 millióból kijön egy G Merci V8-as dízellel, 35 millióból miénk lehet egy 450 lóerős Audi A8 quattro, vagy egy csúcsfelszereltségű Maserati Quattroporte Executive. Kell ennél jobb, erősebb, nagyobb autó? Nem. De azért nagyon jó, hogy még innen is van feljebb a szériaautók között.

Nehéz meghúzni a határt, mi számít sorozatgyártású autónak. A Bugattit például az autókatalógus az egzotikus járművek között hozza, de mégis szériaautó, bár nem áll raktáron akciós téli gumival.

A szériaautót elsősorban arra értjük, hogy nem utólag nemesített autókat szedtünk össze a 100 milliósok elit klubjába. Pont emiatt maradt ki például a Brabus tuningos Maybach.

[bekkep]A mai autóipar csúcsát talán a 16 hengeres Bugatti Veyron képviseli. A többször elhalasztott piacra lépés az egyik legnagyobb blamázs az újkori autótörténelemben, de végre itt az autó és tényleg lenyűgöző, amit tud.

Minden számadata káprázatos. Végsebessége 407 km/óra, teljesítménye 1001 lóerő, nyomatéka 1250 Nm, DSG váltója hétfokozatú. Van benne rajtprogram, hogy mind a négy kerékkel szép csíkokat égethessünk az aszfaltra, miközben 2,5 másodperc alatt 100-ra, vagy 16,7 másodperc alatt 300-ra gyorsulunk.

A nettó egymillió eurós (251 millió forint) alapárra mindenhol rárakódnak a helyi adók. A német ár 1,16 millió euró, aki viszont Ausztriában szeretne magáénak tudni egy Veyront, annak rögtön 1,4 millió eurója bánja a dolgot.

[bekkep]Itthon se volna olcsó a Veyron. A 251 milliós alapárra rájön a regisztrációs adó (áfástul 2 362 500) Ft. Ha a 253 milliós árhoz még hozzácsapunk 25 százalék áfát, máris leparkolhatjuk házunk elé a törvényesen forgalomba helyezett, frankó Veyront. A számla végösszege 316 millió forint.

Ehhez képest az 550 lóerős Maybach 62-be bagóért beülhetünk, a hosszított luxuslimuzin listaára 436 392 euró. Ezt persze sokkal feljebb tornászhatjuk, ha króm helyett valódi arany díszítéseket szeretnénk és a sofőrt az utasoktól 8,5 millió forintért elválasztó fal sincs benne a 109,6 millió forintos alapárban.

Tömött pénztárcával sportkocsikra vadászva, megakadhat a szemünk az olasz Bizzarrini feltámadását ígérő GTS 4.1 V-n. A 4,1 literes motor V8-as, 550 lóerős és egzotikus fordulatszámokon jár. Maximális teljesítményét 10 000-nél, 470 Nm-es forgatónyomatékát 7500-as percenkénti fordulaton éri el.

Itthon a Murciélago Roadster a legdrágább

Itthon is csillagászati összegeket költhetünk álomautókra. Papp Gábor Ferrari értékesítő kérdésünkre elmondta, hogy jelenleg a Ferrari F430 Coupé a “legolcsóbb” Ferrari. A 125 200 eurós nettó alapárból számításaink szerint 41,8 millió forint lesz, mire a sportautót leparkolhatjuk a garázsba. A Ferrari kínálatból a limitált sorozatú Superamerica kerül a legtöbbe, róla szőtt álmainkat 67 754 300 forintért valósíthatjuk meg.

[bekkep]Ettől az összegtől alig marad el a 612 lóerős csúcs Mercedes-ek listaára. A V12-es CL 65 AMG és az SL 65 AMG is kicsivel többe kerül 62 millió forintnál. A BMW árlista sokkal hamarabb véget ér, a bajorok zászlóshajójára, a 12 hengeres 760Li-re már 34 166 000 forinttal a zsebünkben jók vagyunk. A Jaguarnál 30 152 500 forint a leggazdagabb felszereltségű hosszított XJ alapára V8-as motorral.

Hazai gyűjtésünk legdrágább autójával a Lamborghininél találkoztunk. 255 Ft/eurós árfolyamon számolva az 500 lóerős Gallardo 44 221 000 forintért lehet a miénk, az 580 lóerős zárt Murciélago-val 66 432 800 forintért tombolhatjuk ki magunkat. Ennél is értékesebb autó a Murciélago Roadster 72 615 600 forintért.

A Bizzarrini sportkupé 3,8 másodpercen belül gyorsul százra gyári adatok szerint és végsebessége is meghökkentő: a gyár több, mint 360 km/órát ígér. A válogatásba nem a menetteljesítmények, vagy a 20 colos kerekek miatt jutott be, hanem horribilis árával. Körülbelül 500 000 euróba (125,5 millió forint) kerül.


[bekkep]Kicsivel a százmilliós határ alatt marad egy igazi brit egyéniség. A Bristol Fighter S még azoknak az autórajongóknak is fehér folt, akik amúgy képben vannak a Suzukin túli ügyekben. Ez a Bristol típus kivételesen nem egy 2-3 évtizede gyártott matuzsálem, hanem egy modern sportautó.

Ára Nagy-Britanniában adókkal együtt 256 150 font, ami átszámítva 94,3 millió forintot ér. Ezt az autót teletankolni sem olcsó mulatság, a 135 literesre bővíthető tankot nagyjából 36 000 forintért tölthetjük meg.

Kell is az óriási benzintartály, mert a Dodge Viperből átvett motor pillanatok alatt üresre szippantaná. Főleg akkor, ha a gyár szerint 336 km/órás végsebességet próbálgatjuk. A Bristol Fighter S-ben 10 hengert kell etetni, a nyolcliteres motorból 550 lóerő szabadul ki, és ehhez még kihúzatnunk sem kell a gépet.

[bekkep]Angliában más autógyártók is léteznek, akik magyar szemmel nézve irreális árcédulákat akasztanak különleges sportautóikra. Az Invicta S1-ben nem találni fineszes motortechnikát, a Fordtól átvett, 4,6 literes motor 320 lóerős.

A szénszál erősítésű műanyag karosszéria már érdekesebb, de a legnagyobb ámulatot az ár kelti. Az Invicta S1 430 000 eurós árából (108 millió forint) simán kijön három Lamborghini Gallardo.

Svédországból hasonló összegért miénk lehet a Koenigsegg CC8S, amely mégiscsak 655 lóerős. Az igazi csúcs a kompresszoros Koenigsegg CCR, egészen durva 806 lóerővel. Ez az autó az egyik leggyorsabb közúton is használható vadászbombázó. A gyár csak annyit mond a csúcssebességről, hogy 395 km/h felett van, a százra gyorsulás 3,2 másodpercig tart.

[bekkep]A Koenigsegg és a Bugatti kategóriájában egy Pagani Zonda F-re is elcsábulhatunk, ha nem hoz zavarba bennünket az 540 000 eurós listaár. 135,5 millió forintért többek között egy AMG tuningos Mercedes motort kapunk.

A 7,3 literes motor helyből 602 lóerős, de az autó annyira ultra, hogy nehéz eldönteni, melyik paraméterétől essünk hanyatt először. Például a gyorsulás 200-ra 9,8 másodperc. A teljes fékerőt csak szilárdan rögzített belső szervekkel érdemes megkockáztatni.

A 10 legdrágább szériaautó

1. Bugatti 16.4 Veyron, 1 160 000 euró
2. Pagani Zonda F, 540 000
3. Bizzarrini GTS 4.1 V, 500 000
4. Koenigsegg CCR, (nincs adat, érzésre a CCS 425 000 eurója alapján)
5. Porsche Carrera GT, 452 690
6 Maybach 62, 436 392
7. Mercedes SLR McLaren, 435 000
8. Invicta S1, 430 000
9. Rolls-Royce Phantom, 391 732
10. Bristol Fighter S, 374 936

(Felmérésünkhöz a 2006-os auto motor und sport autókatalógust használtuk, az eredeti német kiadásban Az árak a katalógusban szereplő németországi listaárak. A Bristol árát angol fontról számoltuk át.)