Új V8-asok Magyarországon


Ahogyan arról már egy korábbi cikkünkben beszámoltunk, a nemrégiben alakult DaimlerChrysler Automotive Hungária Kereskedelmi Kft. látja el a Chrysler és a Jeep márkák hazai importőri és nagykereskedői képviseletét július elsejétől.

Azóta megalakult az első márkakereskedés is, az MB-Auto Magyarország Kft. hivatalos Chrysler és Jeep kereskedővé és márkaszervizzé avanzsált. A Hunyadi János úton lévő telephelyen most hétvégétől állnak rendelkezésére a leendő vevőknek az itthon forgalmazásba kerülő Chrysler és Jeep modellek. Ugyanitt egy saját offroad pályát is kialakítottak, így még a helyszínen ki lehet próbálni a Jeep modellek terepjáró képességét.

A Chrysler palettáról a PT Cruiser, a Sebring, a Voyager, a 300C, valamint a Crossfire modellek érhetőek el, az első kettő és az utolsó kabrió változatban is. A legolcsóbb a PT Cruiser, 1,6-os benzinmotorral 4 650 000 forintba kerül.

A Mercedes SLK-ra épülő Crossfire mellett a legérdekesebb modell minden kétséget kizáróan a 300C. Itthon az ilyen autókra mondják, hogy “nagy vas”. Habár a 300C abba a csoportba tartozik, ahol többek között az E-osztályos Mercedes, az A6-os Audi és az 5-ös BMW is szerepel, mégis jóval nagyobbnak tűnik azoknál.

A hatalmas és agresszív orr-rész adja meg az autó alaphangulatát, de az elnagyolt külső részletek hátul is tovább folytatódnak. 193 lóerős a 2,7 literes V6-os alapmotor, a következő már 3,5 literes 253 lóerős teljesítménnyel.

Az igazi persze az általunk is kipróbált V8-as HEMI motor, 340 lóerős teljesítménnyel és 495 newtonméteres nyomatékkal. Mindezt 5,7 literes hengerűrtartalommal érik el, ami nem nagy kunszt, de ez semmit sem vesz el az élményből. A hatalmas étvágy megelőzésére a motorban az egyik hengersor automatikusan lekapcsol, ha nincs szükség annak teljesítményére.

Gyönyörű a hangja, az európai V8-asok valahogy ezt nem tudják utánozni. A motorhoz ötsebességes automata váltó kapcsolódik, ami nem túl gyorsan, de teszi a dolgát. A limuzinban a hátsó, a kombiban mind a négy kerékre jut a nyomatékból.

A 300C 6,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, és szinte megtorpanás nélkül tart az elektronika által engedélyezett maximális 250 km/órás végsebesség felé. A vártnál kevésbé próbálja viszont az aszfaltot felszaggatni indulásnál a hatalmas V8-as, bár kis lendületből valószínűleg nem tart sokáig leradírozni az abroncsokat.

Az összkerék-hajtásos változat ennél is jóval szolidabb, ott inkább a hang borzolja a kedélyeket. Kormányzása és útfekvése az első benyomások alapján kevésbé közvetlen, az elég lustán viselkedő E-osztályos Mercihez képest, de a feelingért cserébe ezek a bűnök bőven a megbocsátható kategóriába esnek.

A legkisebb motorral 10 millióba kerül a 300C, az Európában már nem divatos 4 fokozatú automata váltóval. A V8-as kereken 15 milliót kóstál, a Touring (kombi) valamivel drágább.


Az elnyűhetetlen Jeep-ek közül a Wrangler, a Cherokee és a Grand Cherokee is megjelenik itthon, az árak nagyjából 6 és 15 millió forint körül lavíroznak. A legolcsóbb a 2,4 literes, 143 lóerős Wrangler, ami hatsebességes kézi váltójával és felezőjével már szinte minden tereppel megbirkózik. Erről szintén volt alkalmunk meggyőződni.

A Wrangler utastere egyszerű és szűkös, de pont ez a közvetlenség adja az igazi hangulatot.

Az ablak leengedése után könyökünk kényelmesen kilógathatjuk, és élvezhetjük az élet autózásból eredő örömeit. A nagyobbik motor 4 literes, viszont még ez is csak hathengeres, teljesítménye 177 lóerő.

Akinek nem jön be ez a fajta őszinteség, annak ott van a Cherokee és még inkább a Grand Cherokee. Utóbbiban valódi luxuskörülmények között szelhetjük a kilométereket, legyen az aszfalton, vagy kemény terepen.

Itt szinte nem kell törődnünk semmivel, az elektronikák és a lóerők megoldják helyettünk a nehéz helyzeteket is. A Grand Cherokee-ba két V8-as közül is választhatunk.

Az egyik az 5,7-es HEMI 326 lóerővel, a másik egy 4,7 literes motor 231 lóerejével. Harmadik lehetőségként egy háromliteres V6-os dízel is rendelkezésre áll 218 lóerővel és 510 newtonméteres nyomatékkal.

Mindhárom motorváltozatnál 200 km/óra körül van a végsebesség, a fékút minimális hosszúsága a konkurensekhez viszonyítva az elsők között van. Akár 3,5 tonna vontatására is képes a Grand Cherokee, ami nem jellemző a konkurensek nagy részére.

A fogyasztás 15,4 liter körül alakul átlagosan, a hengersor lekapcsolásával körülbelül 20 százalék üzemanyagot spórol meg a motor. A hajtáslánc kifinomultabb a korábbinál, a teljes nyomaték akár egy keréken is a földre juthat teljes egészében, ha a másik három nem talál tapadást.

A Chrysler és a Jeep márkák mellé 2006-ban csatlakozik a Dodge, amivel majd igazi aszfaltszaggatók kerülhetnek forgalomba itthon is. Addigra már egy kibővült hálózat várja majd az érdeklődőket, ami 2007-re eléri teljes nagyságát.