Megoldás a benzinárakra - 2500 km 15 literrel

A TWIKE gyakorlatilag egy alumínium vázra erősített termoplaszt műanyag karosszériás háromkerekű, amelyet a villanymotor mellett emberi erővel is hajthatunk. A pedálos hajtás pont úgy működik, mint bármely biciklinél, a sebességváltó kar is a túrabiciklikről ismerős.

Egy háromállású kapcsolóval választhatunk a kvázi üzemmódok között. Kényelmesek beiktathatják a szabadonfutást a pedálokhoz, ekkor csak a villanymotor hajt, a lábak a pedálokon pihennek.

Akik nem restek használni a lábítót, azok besegíthetnek a villanymotornak, amire az indulók szerint főként 50 km/óra alatt vagy hegyre föl kaptatva lehet szükség. A harmadik állás a hátramenet.

Ha a lábpedál nincs szabadonfutóra kapcsolva, akkor egy mechanikus zár megakadályozza, hogy a pedálok visszafelé forogjanak. A tolatás tehát villanymotoros műfaj, mint a Toyota Priusban.

Alaposan megkérik az árát a kétszemélyes járműnek. 13 000 euróért kapható, de ebben nincs benne az akkumulátorok ára, ami az egyik túrarésztvevő elmondása szerint további 4000-8000 euróval súlyosbítja a helyzetet. Egy menetkész TWIKE átszámítva 4,2-5,2 millió forintba kerül a telepektől függően.

Egy töltéssel körülbelül 130 kilométert képesek megtenni a háromkerekű járművek. A teljes lemerülés után az újratöltés 2-3 óráig tart és az autócskák nem köthetők közös konnektorra. Az újratöltést kempingekben oldják meg az indulók, illetve vendéglőkben és újraélesztés közben legalább jóllaknak.

Alapesetben 85-nél többel nem megy a gépezet. A villanymotor teljesítménye 5 kilowatt, amit nem szokás átszámolni 6,8 lóerőre. Az indulók nagyon nem szívesen kapcsolják be a fényszórókat, égő lámpával gyorsabban megcsappan az akkuk ereje.

A szerkezet nem tűnt valami biztonságosnak, ennek ellenére az indulók egyike 110 km/órával is száguldott már vele. Meglepő módon ezeket a járműveket is lehet tuningolni, az elektromos rendszeren végzett titokzatos módosításokkal 20 százalékkal növelhető a teljesítmény.

A lelkes csapat Ausztriából érkezett hozzánk és Budapestről Dunaújváros, Kalocsa, Baja és Mohács érintésével utaznak tovább a Duna mentén Horvátországba, Szerbiába, majd Romániába.

Az egyik résztvevő magyarországi tapasztalatairól elmondta, hogy nagyon kedves emberekkel és elé rázós utakkal találkozott. A virsligumis TWIKE-ben ülők eléggé megérzik az úthibákat, amiből főleg a fővárosban alaposan kijutott a műanyagkabinos járműben ülőknek.

Az út célja, hogy a résztvevők felhívják a figyelmet a környezetvédelem fontosságára, az energiaforrásokkal való takarékosságra. A másik cél a Duna értékének előtérbe állítása, mint a népeket összekötő folyóé.

A résztvevők számításai szerint az út során elhasznált villamos áram körülbelül 15 liter benzin energiatartalmával egyenlő. A Duna forrásától a folyó torkolatáig tartó legalább 2500 kilométeres utat az indulók csupán 15 liternyi benzinnek megfelelő villamos energiával teszik meg.

A résztvevők egy üveg vízzel kedveskedtek Marc-André Salamin úrnak, Svájc Budapestre akkreditált nagykövetének, amit Furtwangenből hoztak magukkal. Furtwangent tartják számon a Duna egyik forrásaként Donaueschingen mellett.