Két különleges tanulmányautót mutatott be a Citroën a közelmúltban. Érdekességük, hogy hagyományos autókba beépített újításokkal mutatják be, merre is tart az autógyártás.

Citroën C5 by Wire:

[bekkep]A Citroën C5-ben bemutatott, a repülőgépgyártásból átvett by Wire technológia lényege, hogy egyes mechanikusan működő kapcsolatokat elektronikusra cseréltek. Ebben az esetben elhagyták a megszokott kormányművet, illetve a fékpedálokat és a hozzájuk kapcsolódó, a fékeket működtető mechanikus rendszereket. Helyettük változó áttételű elektromos kormány és elektrohidraulikus fékrendszer dolgozik.

A vezetéshez szükséges funkciókat az újszerű, felső és alsó karima nélküli kormányon helyezték el a tervezők. Azért nincs szükség a kormány többi részére, mivel a vezetőnek, nem kell átfognia, a változó áttétel miatt a kezek nem keresztezik egymást.

Az új rendszer lehetővé teszi a kormányszög / kerékelfordulási szög áttételének a vezető igényeihez és a gépkocsi sebességéhez automatikusan igazodó változtatását. A közvetlen áttételezésnek köszönhetően ez a funkció nagymértékben megkönnyíti a parkolást is. Ütközéstől ütközésig az általában megszokott 3 fordulattal szemben itt 1/3 kormányfordulat is elég.

[bekkep]Miután hiányzik a pedálsor, a kormányon található elektromos nyomógombbal lehet a fékerőt adagolni illetve az elektronikus gázkarokkal lehet gyorsítani. A fékezéshez egyszerűen csak növelni kell az egyik, vagy mindkét kormánykaron az érzékelőre gyakorolt nyomást.

A haladáshoz folyamatos gázadás kell, ahogy a hagyományos autóknál, ezért kettő gázkar került a kormányra, hogy ha kell, a vezető bal vagy jobb keze szabad lehessen. A tanulmányautó automata váltóval készült, így a kuplungpedált nem kellett helyettesíteni.

Több szempontból is növeli a biztonságot az új rendszer. Korábban komoly sérüléséket okoztak a pedálok és a kormányoszlop is, ezek itt hiányoznak, így nem is veszélyeztetik a vezetőt. Másfelől a vezetők gyorsabban képesek a gázkarról fékgombra áttérni, mint tették azt a lábukkal a pedáloknál, amivel csökkenhet a fékút.

Citroën C3 Citypark:

[bekkep]A Citroën másik újdonsága egy parkolást segítő rendszer melyben a vezetőt egy félautomata berendezés segíti a megfelelő – az úttal párhuzamos – parkolóhely megtalálásában és az oda történő beállásban.

Rendkívül egyszerűen működtethető a rendszer. A vezető a középkonzolon található nyomógomb segítségével aktiválja a parkolóhely érzékelő berendezést. Ez alapértelmezésben a jobb oldalon keresi a helyet, ám ha a bal oldali irányjelző van bekapcsolva, akkor azon az oldalon vizsgálódik.

A rendszer 25 km/h alatti sebességnél, három távolságérzékelő segítéségével kutat a parkolóhelyek után. A gépkocsi első és hátsó lökhárítójába beépített érzékelők pontosan bemérik a környező akadályokat.

A rendszer hangjelzéssel tájékoztatja a vezetőt, ha egy megfelelő méretű parkolóhelyet érzékel. Ebben az esetben a vezető a gépkocsi megállításakor tudja bekapcsolni a parkolást segítő rendszert, és máris kezdődhet a manőverezés.

[bekkep]Ezután csak a váltókart és a pedálokat kell működtetni az autótól kapott utasításoknak (hang- és fényjelzések) megfelelően. A rendszer megmondja, hogy kissé haladjunk előrébb, vagy tolassunk, majd megkezdi a manővert és automatikusan működteti a kormányt. Miután betolatott, a rendszer jelzi, hogy kapcsoljunk egyest és befejezi a parkolást.

A vezető a folyamat során bármikor kikapcsolhatja a rendszert és önmaga folytathatja a kormányzást.