BMW: Visszatér a 6-os 1

BMW: Visszatér a 6-os

Mostanában ontja a szenzációkat a BMW. Az év első felében bemutatkozó és hamarosan hazánkban is megjelenő új ötös után nem sokkal megjelentek az első hivatalos képek és technikai adatok az X3-asról, és most itt egy újabb egetverő újdonság, a 6-os kupé első darabja.

Igen-igen, első, ugyanis egyelőre csak a 645Ci látott napvilágot. Bár az autó premierjét – ahol reprezentatív körülmények közt lerántják majd róla a leplet – csak a szeptemberi Frankfurti Autószalonon tartják (az X3-assal egyetemben), a fotók és a tudás nagy része már ma ismert. Ezek szerint a 645Ci-t ugyanaz a 333 lóerős 4,4 literes V8-os benzinmotor hajtja, mint a 745i-t. Alig telik el 5,6 másodperc, és máris 100 km/órával halad a BMW 645Ci, a végsebesség elektronikusan korlátozott, 250 km/óra.

Később persze lesznek erősebb és gyengébb verziók is, 230 lóerőtől (630Ci) egészen 550-ig. Ez utóbbi az 5,5 literes, V10-es benzinmotorból érkezik, melyet nem csak az M6 nevű sportkupéba, hanem az új M5-ösbe is beépítenek majd. Dízelmotor is csatlakozik a későbbiek folyamán a palettához, a 258 lóerős 4,0 literes személyében.

Bár egyelőre csak a 4,4 literes motorral választhatjuk a 6-os kupét, sebességváltó terén három lehetőség is felmerülhet. A hatfokozatú manuális váltó helyett választhatunk hatfokozatú automatát, vagy kérhetjük az M3-asból ismert, szintén hatfokozatú, szekvenciális SMG váltót. Ez utóbbi hagyományos automataként működik, de a kormányon lévő gombokkal vagy a kar tologatásával kézzel is villámgyorsan lehet kapcsolni.

Felépítésében a 6-os BMW kupé sokban hasonlít a vadonatúj ötös BMW-re, de formai egyezést találni a bajorok többi újdonságával is. Szinte centire pontosan 4,8 méter hosszú a 6-os kupé, akárcsak az új ötös. A futómű nagy része, és a karosszéria egyes elemei alumíniumból készültek, ami szintén az ötösnél is alkalmazott megoldás. A hetes BMW-vel még nagy vihart kavaró újszerű formaterv a kétajtós kupén már kevésbé ütős, ám a fura lámpák, a karosszéria éles törései és a csomagtérfedél erőteljes vonala a szokványostól mindenképpen megkülönbözteti az autót.

Letisztult formavilágú a beltér, különösen a műszerfal kelt egyszerű benyomást az extravagáns külsőhöz képest. 2+2 személyes az autó utastere, a két teljes értékű első ülés mögött már csak megszorításokkal fér el két magas felnőtt kényelmesen. A csomagtartó méretéről szolidan hallgat a gyár, csak annyit mondtak, hogy egy bőrönd mellé két golfzsák még pont elfér.

A Driving Dynamics Control (DDC) az M3-asban és M5-ösben megismert újdonság. A rendszer lényege, hogy egyetlen gombnyomásra az autós sokkal sportosabbá, agilisabbá válik. A Sport gomb megnyomásával a szervokormány közvetlenebb lesz, a gázpedál élénkebben veszi a vezető parancsát, és az automata váltó is gyorsabban kapcsol.

A szervokormány egyébként aktív, amit azt jelenti, hogy a sebesség növekedésével változik az áttételezés. Alacsony tempónál kevesebbet kell tekerni a volánon, hogy az autó elforduljon, míg ugyanakkora kanyarhoz nagy sebességnél több kormánymozdulat szükséges. Ez azért jó, mert nagyon-nagy sebességnél egy apró, túlzó kormánymozdulat is végzetes lehet.

Kissé eltérő használhatósággal, de a 6-os kupéba is beépítik az i-drive kezelőrendszert. A rádió vagy a klíma kezeléséhez szükséges fontos funkciókat a kormány közvetlen közelében helyezik el, hogy könnyedén elérje a vezető, és csak a bonyolultabb, ritkábban használt vezérlések beállításához kell igénybe venni az i-drive-ot.

Felárért a 6-os kupéhoz is rendelhető lesz a Head-up Display, mely szintén az ötös BMW újdonsága volt a bajoroknál. Az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy a Chevrolet Corvette már több éve tudja ezt. A rendszer a vezető számára fontos információkat, mint például az aktuális sebesség vagy a navigációs rendszer adatai, a szélvédő alsó felébe vetíti. A számok könnyen leolvashatók, nem zavarják a kilátást, de a vezetőnek sem kell levennie a szemét az útról.

Ugyancsak az alapfelszereltségen kívüli extraszolgáltatás az aktív fényszóró, mely a fordulókban megvilágítja a kanyar ívét, valamint az aktív tempomat is. Szenzorok figyelik az autó előtt haladó járművek távolságát, és a rögzített sebességet a rendszer gázelvétellel vagy ha szükséges, fékezéssel azonnal csökkenti, ha túl közel kerülünk az előttünk haladóhoz. Amint a veszélyforrás eltűnik, a tempomat rögtön gázt ad, és visszagyorsít a korábban tartott sebességre.

Nyugat-Európa útjain még idén, az év vége felé feltűnhetnek az első új hatos BMW-k. Hazánkban erre valószínűleg csak 2004 elején kerülhet sor.