BMW 540i Protection – Páncélozás műanyagból 1

BMW 540i Protection - Páncélozás műanyagból

A BMW már a “Holnap markában” című James Bond filmben is bemutatta, hogyan képzeli el a védett személyeknek szánt limuzint. A moziban látott 750iL-hez hasonlít az 540i Protection, amelyet most bemutatunk.

Egy páncélozott autóban mindig a karosszéria, az üvegezés és a defektálló gumiabroncs tartogatja a legtöbb érdekességet. A páncélozásról magáról nem szívesen árulnak el részleteket az autó felkészítői. A Protection kivitel karosszéria-elemei és üvegezése maroklőfegyverek és ütő-vágó szerszámok ellen nyújtanak védelmet.

Védett személyek autójában elengedhetetlenül fontos, hogy leeresztett kerekekkel is mozgásképes maradjon a jármű. A BMW az 540i Protectionben ezt a Goodyear defekttűrő gumiabroncsával oldotta meg. Nemrég ebből a gumitípusból a Köztársasági Őrezred is hozzájutott egy nagyobb tételhez.

A kifejezetten a páncélozott ötös számára kifejlesztett gumiváltozatot használva kilőtt kerekekkel is megtehető 300 kilométer, ha nem lépjük túl a 80 km/órás sebességet. A leeresztett kerék megerősített oldalfala képes elviselni az autó súlyát.

Páncélozott autók között elfogadhatatlan, ha messziről lerí egy kocsiról a páncélozás. Egy széria 540i és a közel a duplájába, 34 066 000 forintba kerülő 540i Protection között alig észrevehető a különbség.

A 44-es kaliberű pisztolyok lövedékeitől is oltalmat adó karosszériát műanyag páncélozás védi. A golyóállóságról az aramid nevű műanyag gondoskodik, amelyet szénszál erősítésű műanyagokhoz is használnak.

Az aramidbetétek rendkívül erős és igen könnyű műanyag szövetek, amelyek felfogják a lövedékeket és más idegen testeket. Aramidszálak szövik át a tetőoszlopokat, a tetőt, a sárvédőket, a csomagtartó hátsó ülések mögötti falát és természetesen az ajtókat. Ezeket az elemeket már a gyártáskor megkapja az autó, nem utólag szerelik fel őket. Egy hangszóró segítségével zárt ablakokkal is szót válthatunk az autó környezetében tartózkodó emberekkel.

Egy a páncélozástól elnehezült limuzinba egyáltalán nem túlzás közel 300 lovas motort ültetni. Az 540i Protection V8-as erőforrása 286 lóerős. A motor nem különbözik a sima 540-esekétől, a temperamentum azonban kicsit szerényebb.

Mivel a műanyag páncélozás többletsúlya csekély, összesen 120 kilogramm, a menetteljesítmények jók maradnak. Az autó súlya menetkészen alig több, mint 1,8 tonna, ami keveset vesz el a lendületből.

Míg a széria 540i 1,7 tonnás és 6,2 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, a páncélozott modellnek ugyanehhez 6,7 másodpercre van szüksége. A végsebesség maradt 250 km/óra, amit már jó ideje elektronika szab meg a BMW, Mercedes, Audi, Lexus és Jaguar csúcsmodelleknél.

A nyolchengeres motorokkal szerelt ötös BMW-k kormánya nem fogasléces, hanem golyópályás, mint a Nissan Patrolban vagy a korábbi Mercedesekben. Ez alól a szabály alól a Protection sem kivétel.

Több ország BMW vezérképviselete külön vezetéstechnikai tanfolyamokat szervez az 540i Protection vásárlóknak vagy sofőrjüknek, ahol megismerhetik a páncélozott autó kezelését. A résztvevők megtudják, hogyan érdemes viselkedniük támadás esetén, a gyakorlati kurzuson pedig megtanulják biztonságosan vezetni a nagy vasat.