Környezetkímélő Toyoták 1

Környezetkímélő Toyoták

A Toyota 1992-ben kiadta környezetvédelmi vezérelveit. Az elveket rendszeresen a kor követelményeihez igazítják, hogy az autók és az autógyártás okozta környezetszennyezést minimálisra csökkentsék.

A környezetvédelem szerves része az autók újrahasznosíthatósága élettartamuk végén. Csak Európában évente közel 8-9 millió autó kerül a roncstelepekre, ami ugyanennyi millió tonna hulladékot jelent.

Számos autógyárhoz hasonlóan a Toyota már egy típus kifejlesztésekor gondol annak újrahasznosíthatóságára. Ennek részeként minél kisebb körből igyekeznek kiválasztani a felhasznált anyagokat, ami megkönnyíti az újrafelhasználást. A műanyag alkatrészeket jelöléssel látják el, hogy megkönnyítsék az újrahasznosítást.

A veszélyes anyagokat tartalmazó alkatrészek, például a légzsákok vagy az akkumulátorok, könnyen kiszerelhetők az autóból. A Toyota annyira komolyan veszi az újrahasznosítást, hogy külön kutatók foglalkoznak a leghatékonyabb szétszerelési technológiák megtalálásával. A Toyota már a Prius piacra dobása előtt létrehozott egy hálózatot, amely a hibridautóból majdan visszamaradó akkumulátorokat kezeli.

A környezetszennyezés a belső égésű motornál kisebb károsanyag-kibocsátású motorokkal is lejjebb szorítható. Az egyik legkecsegtetőbb út az üzemanyagcellás autók felé vezet. Toyota eltökélt célja, hogy a világon elsőként gyártson sorozatban üzemanyagcellás autót. Ennek érdekében a gyár jelenleg is számos kísérleti hibridautót futtat tüzelőanyag-cellával. Ezek az autók időközben több mint 80 000 kilométert tettek meg.

Ha minden a terveknek megfelelően alakul, 2003 végétől Japánban megvásárolható lesz az éppen aktuális FCHV modell. Jelenleg a Toyota Kluger V szabadidőautóra épülő FCHV-4 az egyik legkorszerűbb autó a Toyota alternatív hajtásmodú flottájában. Az üzemanyagcellás autók előnye, hogy működésük során nem bocsátanak ki káros anyagokat, a kipufogócsőből csak víz távozik.

Az üzemanyagcella a fordított elektrolízis, magyarul a vízbontás elvén működik. A vízbe elektromos áramot vezetve hidrogénre és oxigénre bonthatjuk azt. A tüzelőanyag-cellás autók elve azon a felismerésen alapul, hogy ez a folyamat megfordítható, amivel áram nyerhető. A cellában hidrogén és oxigén egyesüléséből jön létre az áram. A megtermelt áram hajtja az autót mozgató villanymotort.

Az üzemanyagcellás autók értékesítése legkorábban jövőre kezdődhet meg, Toyota hibridautó viszont 1997-óta kapható. A hibrid rendszer ötlete abból ered, hogy ötvözni kellene a környezetbarát elektromos hajtás, valamint a nagy hatótávolságot és jó menetteljesítményeket adó belső égésű motor előnyeit. A hibridrendszer folyamatosan változtatja a benzinmotorból és a villanymotorból nyert teljesítmény arányát, a minél gazdaságosabb és környezetkímélőbb működés érdekében.

A Toyota volt az első autógyártó a világon, amely megkezdte sorozatgyártású hibridautó, a Prius forgalmazását. A Prius csak villanymotorral is képes mozogni, jól feltöltött akkumulátorokkal tolatáskor például csak a villanymotor működik és dugóban araszolva is leáll a benzinmotor.

Az összkerék-hajtású hibridek között szintén a japán óriásé az elsőség. Az első összkerekes benzin-elektromos hibridautó a Toyota Previa japán változata, amely jó egy éve kapható. A jókora homlokfelületű, igen nagy súlyú autó átlagfogyasztása a benzin és a villanymotor kombinációjával nem haladja meg az 5,6 litert! A 2,4 literes motorral szerelt Toyota Estima nagyon praktikus mentőautóként és lakóautóként is, mivel saját hibridrendszeréből látja el árammal az orvosi műszereket vagy a háztartási gépeket. Az Estima egyik villanymotorja az első kerekek hajtásába segít be, a másik szükség esetén a hátsókat hajtja.

A Toyota úgynevezett “mild-hybrid” hajtású erőforrást is kínál a Crown limuzinban a japán piacon. Ez a rendszer 15 százalékkal csökkenti a fogyasztást, dugóban állva pedig a motor leállításával megszünteti a károsanyag-kibocsátást. A Toyota Crown hibrid limuzinjában 36 voltos az elektromos rendszer, ami kielégíti a hibridek nagy áramigényét és a felső kategóriás autók energiazabáló kényelmi berendezéseit.

Nem hibridmotoros, de kivételesen környezetbarát és nagyon érdekes autó a Toyota ES3. Az alumínium karosszériás mini súlya mindössze 700 kilogramm, szabványos átlagfogyasztása 2,7 liter. A tanulmányautó működőképes, turbódízel motorja 1,4 literes. A négyüléses koncepcióautó talán a leginkább környezetkímélő jármű a hibridautók mögött.

A kisautóban fokozatmentes automata váltó dolgozik. Fékezéskor az ES3 áramot táplál vissza az akkumulátorba. Bár az elektromos rendszer 12 voltos, a fékezéskor visszanyert áramot egy 42 voltos töltéstároló raktározza el. Ez az energia részben az autó beindítására használható fel, részben az akkumulátor töltésére, így csökken a hagyományos generátor terhelése, ezáltal a fogyasztás.

Az ES3-ban a hipertakarékos motor és a gazdaságos erőátvitel mellett a 0,23-os alaktényező is lejjebb szorítja a fogyasztást. Az autó újrahasznosíthatósága kiváló, a belső téri műanyagok alapanyagát például édesburgonyából nyerik, így a műanyagok biológiailag lebomlanak. Az ES3 ebben a formában valószínűleg nem éri meg a sorozatgyártást, de számos megoldásával takarékosabban és környezetkímélőbben működhetnek a jövő Toyotái.