Renault Mégane II: Mer más lenni 1

Renault Mégane II: Mer más lenni

A Renault-Nissan együttműködés második, de talán legfontosabb termése a C padlólemezre épített új Renault Mégane-család. (A francia-japán kapcsolat alig egy éve hozta létre a Nissan Micra utódját, mely két-három év múlva a Renault Clio utódjának alapjaként szolgál majd.) A C padlólemezre épített modellek fontosságát mi sem hangsúlyozza jobban, mint az, hogy 2006-ra a két cég közös termelésében készülő autók negyede, azaz közel 1,8 millió autó épül majd erre a bázisra. Többek közt ugyanezt a padlólemezt kapja majd a két éven belül bemutatkozó új Nissan Almera is.

Bár egyelőre csak két új modellt, a három- és ötajtós Mégane-t ismerhettük meg, a bemutató alkalmával nem véletlenül említettek Mégane-családot. Az alsó középkategóriás família ugyanis összesen héttagú lesz. A család első hat tagja egy éven belül, 2002 ősze és 2003 ősze közt piacra is fog lépni. Elsőként a háromajtós Coupét és az ötajtós Berline-t mutatták be, melyeket hamarosan követ majd a Scénic-et leváltó öt- és hétszemélyes egyterű páros, majd kicsit később a kombi és a négyajtós limuzin is piacra lép. Utolsó lesz a sorban a kupé és kabrió keverékét nyújtó, nyitható keménytetős kétajtós Mégane.

A tömegmodelleket készítő autógyártók számára Európában a legfontosabb a C-szegmens, mely a teljes piac mintegy harmadát képezi. Épp ezért a gyártók többsége új alsó középkategóriás modell tervezésekor nem éreznek elég bátorságot egy radikális formájú autó megalkotásához. A Renault a Vel Satis és az Avantime sikerén felbuzdulva úgy érzete, az európai közönség már elég nyitott egy extravagáns külsejű kompakt autó befogadására. A francia gyártó merész terveket sző a Mégane II-vel kapcsolatban, mivel azt remélik, hogy a típus teljes ciklusa alatt összesen 5,5 millió új Mégane-t adnak majd el, és részesedésüket a C-szegmensben 14 százalékra növelik a jelenlegi 11,5-ről az európai piacon. Azt azonban a Renault elnöke, Louis Schweitzer sem tudta megmondani, hogy az egyes karosszériaváltozatok milyen arányban oszlanak majd meg a teljes Mégane-családon belül.

A Renault Mégane II formaterve ötvözi a Vel Satis-nál és az Avantime-nál külön-külön megismert egyedi megoldásokat. A háromajtós és az ötajtós Mégane közül talán az utóbbi áll közelebb a szokványos formatervet használó alsó középkategóriás modellekhez. A C oszlopig nincs semmi különös a Mégane design-jában: az övvonal folyamatosan emelkedik, a tetőív pedig a középvonaltól lendületesen lejt, dinamikus hatást kölcsönözve ezzel az autónak. A hátsó rész viszont az Avantime-hoz hasonló egyedi lépcsős megoldással zárul. A háromajtós Mégane-nak még különösebb a hátsó traktusa, mivel a tetőív szinte nem is lejt, hanem közel vízszintesen pozícióban találkozik a majdnem függőleges csomagtérajtóval. Így a C oszlop igen vaskos, melyet a hátsó ablak játékos kialakításával “vékonyítottak le”.

A belső tér valamelyest harmonizál a rendhagyó külsővel, de itt már sokkal óvatosabbak voltak a tervezők. Egyedül a repülőgép gázkarra emlékeztető, kevés helyet igénylő kézifékkaron érhető tetten a formatervezők újdonságot-alkotó vágya. A belső kialakítása teljesen személyre szabható, számos szín- és kárpit közül lehet majd választani. Az utastér méretét nagyban befolyásoló tengelytáv 5 centivel lett nagyobb, most 2,63 méter. Az első és a hátsó üléssorban is nőtt a hely, valamint a nagyobb autókat idéző komfortosságú ülések miatt jóval kényelmesebb az új Mégane-ban utazni. Az egyedi hátsórész-kialakítás miatt azonban a csomagtér mérete 330 literre csökkent. Nem spóroltak viszont a tároló helyek szaporításakor. A kisebb-nagyobb rekeszek összes befogadóképessége 41 liter. Az első ajtók zsebei három literesek, akár egy literes üdítős palackot is el tudnak nyelni. Az első utasülés előtt a padlóban is kialakítottak egy kisebb zárható dobozt.

Az új Mégane utastere a világos kárpitozás mellett a kétrészes panoráma tetővel is üdévé tehető. Ugyan csak az üvegtető első része nyitható, de így is remek kilátás nyílik a nagyvilágra. Az üvegtető szükség esetén rolóval elsötétíthető.

A Laguna II-ben megismert kártyás rendszer továbbfejlesztett változatát ültetik a Mégane II-be. Az egyszerűbb változatoknál a slusszkulcsot egy hitelkártya méretű lapka helyettesíti, melyen található az ajtókat nyitó illetve záró gomb. A motor indításához a kártyát az olvasóba kell behelyezni, majd a START gombot megnyomva életre kelthető az autó.
A továbbfejlesztett változatnál az ajtók nyitásához nem szükséges megnyomni a gombot, elég, ha a kártya az autó egyméteres körzetébe kerül. A motor indításához sem kell a kártyát az olvasóba tenni, elegendő, ha a lapka a vezető zsebében van, a motor ilyenkor is a kuplung- vagy a fékpedált lenyomva és a START gombot megnyomva indítható.

Összesen kilenc motorral lesz rendelhető majd a Mégane II, de kezdetben három benzin- és két dízelmotorral kell beérnünk. Megmarad a palettán a 98 lóerős 1,4 literes benzinmotor, melynek vezérlőelektronikáját átdolgozták. Változó szívó oldali szelepvezérlést kap viszont az 1,6-os és a kétliteres benzinmotor, melyek teljesítménye ezzel 115 illetve 136 lóerőre nő.
A Mégane II-ben is kapható lesz a Clio erősebbik, 1,5 literes 82 lóerős common-rail dízelmotorja, valamint a Lagunában is szolgálatot teljesítő 1,9 literes 120 lóerős dízelmotor.

A kisebbik dízelmotorhoz és az 1,4-es valamint az 1,6-os benzinmotorhoz ötfokozatú kézi sebességváltó társítható. A másik két erőforrás hatfokozatú, Nissan eredetű kézi váltóval kerül forgalomba. Később rendelhető lesz négyfokozatú automatikus sebességváltó is az 1,6-os és a 2,0 literes benzinmotorhoz.

2003-tól két új dízel és egy új benzinmotorral gyarapszik a kínálat. Az 1,5 literes dízelmotorból megjelenik a 100 lóerős változat, az 1,9 literes pedig elérhető lesz 140 lóerővel is. Az 1,4-es benzinmotorból pedig egy 80 lóerős változatot bocsátanak piacra.

Az utóbbi években a Renault nagy hangsúlyt fektetett modelljei biztonságosságára. Az ötajtós Mégane-hoz 8, míg a háromajtóshoz összesen 10 légzsák kapható. A szokványos első, oldalsó és függöny légzsákok mellett a háromajtós Mégane-ba az első üléspárnákba is építenek légzsákot, mely azt akadályozza meg, hogy az utasok kicsússzanak az öv alól. A kompakt kategóriában elsőként a Mégane-ba kínálnak majd guminyomás ellenőrző rendszert. Világújdonság az adaptív Xenon fényszóró is, mely 30 km/órás sebesség alatt automatikusan lejjebb állítja magasságát, hogy kevésbé vakítsa a szemből érkezőket.

A Mégane II ősz folyamán érkezik Magyarországra. Ára és alapfelszereltsége egyelőre ismeretlen, de a korábbi gyakorlatnak megfelelően várható, hogy a Mégane II is gazdag biztonsági felszereléssel is kedvező alapárral lép piacra. Ha így történik, a konkurenseknek a Mégane piaci bevezetéséről kezdve egyetlen nyugodt pillanatuk sem lesz.