Mazda Tribute – a Mazda első szabadidőautója 1

Mazda Tribute - a Mazda első szabadidőautója

A Mazdánál kimondottan hangsúlyozták, hogy a Tribute nem dzsip. Terepjáró képességei ennek ellenére jóval meghaladják azt a szintet, amit megvásárlói jellemzően elvárnak és ki tudnak használni. A Tribute belső tere igen tágas. Öt ember is elfér. Elöl-hátul bőséges a lábtér és a fejtér. A rövid menetpróbán feltűnt a konstruktőrök törekvése, hogy vékony oszlopokkal javítsák a kilátást. A Tribute áttekinthetősége tényleg üdítően jó.

Minden modellben állítható a kormányoszlop magassága, a négy közül a két jobban felszerelt változatban bőrbevonatú a 380 milliméter átmérőjű volán. 240 milliméteres hosszban állíthatók az első ülések, így magas embereknek sem gond az elhelyezkedés. A vezetőülés támlájában van, az utaséban nincs gerinctámasz. 457 liter a csomagtartó térfogata, ami a 60:40 arányban osztott támlák lehajtásával 842 literre növelhető. A poggyásztér a hátsó üléspárnák kiszedésével tovább bővíthető. A szalonterepjárók esetében mindig hangsúlyozott elem a szabadidő aktív eltölthetősége, amit a Tribute bemutatóján is kiemeltek. Lehajtott ülésekkel két hegyi kerékpár szállítható.

Figyelmes ötlet, hogy a két első ülés közötti tárolórekesz alacsonyabb a kézi váltós Tribute-ban az automatánál. A Mazda Tribute-ot elsősorban az Egyesült Államok piacára szánják. Ez részben a belső tér európai szemmel nem túl igényes anyagválasztásán érhető tetten, részben pedig az autó praktikumán. A legjobban felszerelt változatban tetőkonzol található, amelyben a garázskapu távnyitójának is külön helyet alakítottak ki a Chrysler Voyagerhez hasonlóan. A gyújtás levétele után 30 perccel a Tribute automatikusan lekapcsolja az égve felejtett belső lámpákat, 40 perc elteltével pedig a fényszórókat.

Egy 1989 köbcentis benzinmotorból és egy háromezres, benzines V6-osból áll a motorválaszték. A kisebbik teljesítménye 124 lóerős 5300-as fordulaton, maximális nyomatéka 175 Nm, ami elég későn, 4500-nál ébred. Nulláról százra 13 másodperc alatt gyorsul vele a Mazda szabadidőautó, végsebessége 169 kilométer óránként.

Jóval erősebb, pontosan 197 lóerős a 2967 köbcentis benzines. A közvetlen konkurensek (Honda HR-V, Land Rover Freelander, Suzuki Grand Vitara, Hyundai Santa Fé, Toyota Rav4, Subaru Forester) egyike sem kínál ekkora teljesítményt és hengerűrtartalmat. 265 Nm a legnagyobb nyomaték 4750-nél, viszont ennek 90 százaléka 2000-es fordulattól is kihasználható. 18,9 liter a városi fogyasztás, városon kívül ez 9,3-re szelídül. Az átlag 12,8 liter. Ennél jóval takarékosabb a kétezres motor, amely öszkerékhajtással 9,7 litert fogyaszt átlagban.

A Mazda viszkókuplungos összkerékhajtást használ a Tribute-ben. Ha kipörögnek a kerekek, a viszkókuplung automatikusan a hátsó tengelyre is juttat nyomatékot. Egy műszerfali kapcsolóval 50:50 százalékra zárható a nyomatékeloszlás a két tengely között, ha a körülmények ezt szükségessé teszik.

Létezik egy 6 499 000 forintos áron kínált kizárólag elsőkerék-hajtású változat, amelyben klímaberendezés felárért sem rendelhető. A legnagyobb arányban várhatóan az összkerékhajtásos, gazdagon felszerelt TE változatot keresik majd az ügyfelek kétliteres motorral, amelynek listaára 7 399 000 forint. A 11 499 000 forintért kínált csúcsmodellben a motorosan állítható bőrülés és a négyfokozatú automata váltó is széria. Minden Tribute-ben alapfelszerelés a négy légzsák és a blokkolásgátló.

A Mazda 150 Tribute-öt kíván értékesíteni hazánkban az idei évben. Ennek 10 százaléka lesz a csúcsmodell, 90 százalékát pedig a legjobban felszerelt kétliteres adja az importőr várakozása szerint. Minden autó a Mazdák három éves garanciájával fut, az átrozsdásodás ellen hat évre szól a garancia.