A szokásosnál is nagyobb érdeklődés előzte meg a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata, az Arrabona Racing Team (ART) idei járműbemutató rendezvényét, ugyanis az első olyan autójukat leplezték le, amelyben akkumulátor szolgáltatja az energiát.
Vajon a 2024-es magyar verseny győztese milyen konstrukcióval debütál az elektromos kategóriában?
Januárban jelentette be az Arrabona Racing Team, hogy – követve az autóipar és a Formula Student-versenysorozat trendjeit – a belső égésű motort villamos hajtásra cseréli. A csapat azóta elkészítette az új korszak első autóját, amit nemrégiben a nagyközönségnek is bemutatott.
„A tavalyi FS East-győzelem történelmi pillanat, a magyar felsőoktatásban is páratlan siker volt, egyben egy korszak méltó lezárása” – elevenítette fel az eseményen tartott köszöntőjében a gárda legnagyobb eredményét dr. Lukács Eszter, a Széchenyi István Egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese.
„A mai alkalom mérföldkő a csapat számára, amely bátran lépett egy új, fenntarthatóságot is szolgáló irányba. Intézményünknek kiemelten fontos, hogy a kor aktuális kihívásaira felkészült, gyakorlati tudású szakembereket képezzünk, amihez az Arrabona Racing Team tevékenysége nagyban hozzájárul” – fogalmazott.

Idén tiszta lappal kezdte a csapat a tervezést, semmilyen korábbi konstrukció nem korlátozta őket. A hajtásrendszerben teljesen új technológiát alkalmaztak. Az akkumulátorcsomag a szabályok szerinti maximális 600 voltos rendszerfeszültséget biztosítja, a hengercellás megoldás pedig a lehető legnagyobb üzembiztonságot adja. A rendszert szándékosan méretezték túl, hogy ki tudják tapasztalni a határait a tesztek során ‒ nyilatkozta az ART_12 műszaki részleteiről Frech Mátyás konstrukciós vezető.
A szilícium-karbid alapú inverterek akár 98 százalék feletti hatásfokkal is képesek működni. Míg korábban hátsókerék-hajtású volt az autó, most lehetőség nyílik arra, hogy minden kereket külön motor hajtson, ami sokkal finomabb manőverezést tesz lehetővé. Mivel a szabályzat 80 kilowatt maximális teljesítményt enged, a sebesség fokozásához a leszorítóerőt kellett növelni. Ezt az aerodinamikai csomag biztosítja: miután a korábban a belső égésű motorhoz tervezett hűtőrendszer méretét drasztikusan csökkenthették, így új oldalcsatornával és – eddig nem látott újításként – oldalszárnnyal egészült ki az autó.
Szintén fontos, hogy a jármű tömege kisebb lett, amit karbon kompozit karosszériával értek el.
Miután az FS East szervezői bejelentették, hogy az idei esemény elmarad, a csapat Horvátországban, az augusztusi FS Alpe Adria versenyen áll először rajthoz, addig pedig rengeteget tesztelnek.

