Hetvenöt évvel és nyolc nappal ezelőtt: 1950. május 9-én kezdte meg a termelést a Sociedad Española de Automóviles de Turismo, azaz a SEAT. A hét és fél évtized alatt hetvenhét modellt mutatott be a spanyol gyár, és ezekből összesen több mint húszmillió darabot gyártott – az első időkben naponta ötöt, manapság 2300-at.

10 fotó

A SEAT S.A. az egyetlen olyan spanyolországi autógyártó, amely a tervezést, a fejlesztést és a gyártást egyaránt hazai földön végzi. Ebben fontos szerephez jut az 1975-ben átadott kutatás-fejlesztési központ, valamint a 2007-ben megnyitott, az autótervezés minden fázisát lefedő dizájnközpont (és mint ilyen, a maga nemében egyedülálló Spanyolországban, ami meglepő ahhoz képest, hogy Európa második, és a világ nyolcadik legnagyobb autógyártó nemzetéről beszélünk.)

Ehhez képest egy szép Zsiguli is tucatautó 6

1957 óta működik a SEAT saját tanműhelye, ahol a mai napig több mint háromezren tanultak.

A SEAT a villamosításra teszi fel a jövőjét: egészen konkrétan 10 milliárd eurós összberuházással (a spanyol gazdaság valaha volt legnagyobb ipari invesztíciójával) szeretnék az országot az elektromobilitás fellegvárává tenni.

Ehhez képest egy szép Zsiguli is tucatautó 7

Május 9-én a magyar importőr átfogó, megható eseményen emlékezett meg a jubileumról (erről alábbi írásunkban olvashattok bővebben), a nagy, központi ünnepségre viszont természetesen Barcelonában került sor, ahol hetvenöt régi és új jármű képviselte a márka portfólióját, a SEAT legeslegelső autójától, egy 1400-astól kezdve a legutóbb bemutatott, majd csak jövőre gyártásba kerülő Cupra Ravalig. A május 18-ig látogatható ünnepi seregszemléről nem maradhatott távol a márka történetének legnagyobb számban gyártott típusa, a 600-as; az idestova negyvenegy éves Ibiza, vagy a Leon, amely tavaly ünnepelte huszonötödik évét.

21 fotó

Itthon is méltón ünnepelte a SEAT vezérképviselete az évfordulót, az ünnepségre szép gesztusként meghívta az összes korábbi márkaigazgatót, közülük ketten személyesen is itt tudtak lenni.

Az ünnepségen Janza Kata musicalszínésznőn kívül Cseh László úszóklasszis is jelen volt, akiket a márka támogatott korábban.

Cseh Laci bizonyult a legképzettebbnek a márka nemzetközi és hazai múltjában, még azt is tudta, hogy a női vízilabda-válogatott és az importőr együttműködése hat éve tart, amely kérdésen elhasalva én második lettem a márkatörténeti kvízen.

Ehhez képest egy szép Zsiguli is tucatautó 13

251-ről 300 lóerőre nőtt a Leon 1,8T versenyautó teljesítménye, de a futómű és a fék tette gyorssá Zengő Zoltán autóját. A Vezess volt a csapat egyik médiatámogatója, sokat tanultam a motorsportról ezzel az együttműködéssel

Nagyot ment az AdRenaline-program

Öröm volt látni Zengő Zoltánt is, aki felidézte első tárgyalását Orbán Szabolcs akkori SEAT-márkaigazgatóval, aki a Mercedes-AMG 190 Evóval induló autóversenyzőt elcsábította az AdRenaline-program és a versenycsapat arcának. Orbán Szabolcs vette rá Zengőt, hogy sikeres gyorsasági és hegyi versenyzői karrierjét egy a motorsportban merőben ismeretlen, elsőkerék-hajtású autóval folytassa.

Amikor megkérdezte Zengő Zolit, hogy mi társul a fejében a márkához, a pilóta őszintén bemondta, sajnos az, hogy a SEAT egy fostalicska. Megsértődés helyett a válasz úgy hangzott: Látod, ezt kell megváltoztatnunk.

Ehhez képest egy szép Zsiguli is tucatautó 14

Percenként 5 plakátra javult a szezon végére Zengő Zoli autogramosztási részideje

Az idővel gyári támogatást kapó, nemzetközivé váló, az első Leon után a második generáció Leon WTCC világbajnoki címében kicsúcsosodó autósportos együttműködésnek biztosan van szerepe abban, hogy a márka ma egészen másholt tart, mint 2002-2003-ban.

Pedig a termékek már akkor is nívósak voltak: amikor Zengő Zoltánt megkérdezték a barátai, hogy volt képes átülni Mercedesből SEAT-ba, csak odaadta a szolgálati Leon Cupra R kulcsát, hogy ezért.

Nagyvonalú volt, nem kért jutalékot a próbautakkal eladott autókért, pedig a vezetés hatására a baráti, ismerősi körből többen is befizettek a Leon 1,8T gyári állapotban 210 lóerős csúcsmodelljére.

Ehhez képest egy szép Zsiguli is tucatautó 15

Balra Orbán Szabolcs korábbi, a képen jobbra Rozgonyi Ádám jelenlegi márkaigazgató, középen Rapai Zsolt, a SEAT 600 D gazdája

Az AdRenaline-programhoz optikai tuningos és a turbós motorok esetében garanciális chiptuningos autók valamint limitált szériák kapcsolódtak, amilyen az Ibiza Nightrider, a Leon Sport R és Sport RR volt. Közülük a 444 Nm-re felhúzott Leon 2,0 TDI tesztjét megtaláljátok a Vezess archívumában.

A 600 mobilizálta tömegeket

Bár a Sociedad Española de Automóviles Turismo 1950 májusában jött létre, az első autók gyártása csak 1953-ban kezdődött el. A szériagyártás a SEAT 1400-zal indult, az említett napi öt autóval, ami időközben 2300-ra ment fel Martorellben.

Ehhez képest egy szép Zsiguli is tucatautó 16

Szó sincs Kispolákról: négyhengeres és vízhűtéses a 600 D 25-29 lóerős motorja. Túlmelegedhet,mert a jobb hátul, a ventilátor előtt lévő hűtőradiátoron túl kevés menetszél megy át kis sebességnél

Az 1400 is FIAT-licencmodell, mint a cég összes többi autója a 124-től a Ritmóra épülő Rondáig. A kocka Ibiza lett a SEAT első saját fejlesztésű autója, 1984-es bemutatása két évvel előzte meg a Volkswagen tulajdonszerzését a gyártó vállalatban.

Egy Crafter bendőjében tért haza a 600 D

Meghatározó a mai autók felmenői között a 600, mert ennek a modellnek volt főszerepe a spanyol családok és az ország motorizálásában. Korábban egy pesti SEAT-szalonban láttam azt a szürke 600-ast, amelyet Rapai Zsolt újított fel, tényleg az utolsó csavarig és matricáig.

Ehhez képest egy szép Zsiguli is tucatautó 17

1965-ben 66 478 SEAT 600 D készült, a túlélők legszebbike lehet ez az autó

Az 1965-ös gyártású, OT-minősítésű veteránautóban tíz év munkája van, nagy öröm volt beszélgetni róla tulajdonosával, aki egy Crafter rakterében, az autónak ácsolt fakereten hozta haza a 600-ast Spanyolországból, ahol 2014-ben megvásárolta.

Bár a karosszéria állapota a délszaki országnak köszönhetően egyáltalán nem volt rossz, mégis teljes felújítást igényelt a fényezés előtt. A matricák újragyártottak, az autó állapota és filigrán, kecses megoldásai egyformán megejtőek.

Négy henger és folyadékhűtés

Mindene az egyszerű, gyors gyártást és az alacsony árat szolgálja, de az olasz formatervezési zsenialitással semmi szegényházi nincs benne. Sikkes kilincsek, takaros kapcsolók, szilfid bajuszkapcsolók teremtenek benne derűs hangulatot.

Ehhez képest egy szép Zsiguli is tucatautó 18

Egyszerű, de sikkes mindene

Amire nem számítottam, hogy 190 centis porhüvellyel sokkal jobban el tudsz helyezkedni benne, mint például a 601-es Trabantban vagy a sokkal modernebb Daewoo Ticóban.

Ez egy SEAT 600 D, így a motor nem a 633 köbcentis és nagyjából 21 lóerős négyhengeres, hanem a 767 köbcentisre növelt hengerűrtartalmú és talán 25 DIN illetve 29 SAE szerint mért lóerő leadására képes benzines. Tehát nem kéthengeres, mint a Polski FIAT 126 és nem is léghűtéses.

A motorra a túlmelegedés van a legnagyobb veszéllyel, a jobb hátul elhelyezett hűtőradiátoron kevés menetszél megy át kis sebességnél, amin valamelyest javítani lehet az alvázba vágott szellőztető lenyitásával.

Ehhez képest egy szép Zsiguli is tucatautó 19

A motor melegét a jobb hátsó ülés előtti karral szabályozva vezethetjük át az utastérbe. Spanyol neve Seiscentos

A motor melegét a jobb hátsó ülés előtti karral szabályozva vezethetjük át az utastér különböző részeibe, fűtésre a mediterrán szülőhazában is szükség volt. A spanyol Wikipedia szerint a SEAT 600-ból 783 745 darab készült 1957 és 1973 között. Egészen biztos, hogy a túlélők közül az egyik legszebbet csodálhattuk meg Érden a Balatoni cukrászda előtt, napra pontosan 75 évvel az autógyártó alapítása után. Szörényi András