A Toyota egy hidrogénhajtású teherautót bocsátott a Coca-Cola rendelkezésére, amelyet élesben tesztelnek, logisztikai feladatok ellátása közben.
A kamiont a Toyota üzemanyagcellás moduljaival szerelték fel, amelyek a hidrogén és az oxigén kémiai reakciójából vizet állítanak elő, miközben áramot termelnek. A technológia egyik legnagyobb előnye a gyors töltési idő, és teljes mértékben kizárja a károsanyag-kibocsátást – a „kipufogógázok” csak vizet tartalmaznak.
A megújuló forrásból származó zöld hidrogént az Air Liquide biztosítja a projekthez.
Az új technológia
A projekt túlmutat az egyes vállalatok céljain. A hidrogén-üzemanyagcellás technológiával felszerelt teherautók forradalmasíthatják a logisztikát, mivel jelentősen csökkenthetik a széndioxid-kibocsátást.
Az európai áruszállítás negyedét kitevő nehéz tehergépjárművek kiemelt szerepet játszhatnak a fenntartható közlekedés átalakításában.
„Ez a projekt kiváló példája annak, hogyan dolgozhatnak együtt különböző iparágak annak érdekében, hogy kézzelfogható megoldásokat nyújtsanak az éghajlatváltozás kihívásaira” – hangsúlyozza Erwin Penfornis, az Air Liquide alelnöke.
Ez az igaz út?
A japán autógyártó a 90-es évek eleje óta foglalkozik a hidrogéncellás technológiával, stabil áramfejlesztőként tesztelték nagyon sokáig, de belekerült már hajóba, targoncába, buszokba, és személyautóba, a Miraiba is.
A Toyota célja, hogy vezető szerepet vállaljon a széndioxid-semleges közlekedés megvalósításában. A hidrogénalapú technológia pedig új utakat nyithat a logisztika és a közlekedés zöldítésében, miközben ösztönzi a megújuló energiaforrások felhasználását.
A hidrogén felhasználásnak legfőbb gondja, hogy jelenleg a világon előállított hidrogén 95%-a cseppet sem zöld, azt szénhidrogének (főként metán) elégetésével állítják elő. Valódi környezetbarát hidrogént jelenleg alig használnak. Így bár az üzemanyagcellák helyi szinten valóban környezetkímélően működnek, a teljes energialánc nem.