Új generációs erőforrással, különlegesen fejlett aerodinamikai csomaggal, vadonatúj fékrendszerrel és rengeteg szénszálas alkatrésszel érkezik az új Corvette ZR1, a Chevrolet ikonikus sportautójának zászlóshajója.
A mérnökök olyan megoldáshoz folyamodtak, amihez egyetlen elődjük sem: turbófeltöltőt szereltek a Corvette V8-as motorjára. Ehhez az alapokat minden idők legerősebb V8-as szívómotorja, a Corvette Z06 száraz karteres kenésű, 670 lóerős, 623 Nm forgatónyomatékú, LT6 kódjelű motorja adta.
A most bemutatott LT7-es erőforrás létrehozásához egyedi beömlőket és nagyobb égésteret kapott a motor, a szelepvezérlést, illetve -emelést átdolgozták, vadonatúj szívórendszert terveztek, a turbófeltöltőket a leömlőbe integrálták, a motor speciális, vezetési stílushoz alkalmazkodó, turbólyukat csökkentő hangolást kapott.
Emellett módosított kialakítású hengerfej és blokk segíti a turbófeltöltő hűtését és kenését, az egyedi dugattyúk és hajtókarok miatt módosították az ellensúlyokat, valamint beépítettek egy másodlagos szívótorok-befecskendezést, hogy teljes terhelésen megfelelő mennyiségű üzemanyagot juttathassanak az égéstérbe.
A nyolcfokozatú, dupla kuplungos sebességváltót is átdolgozták. Nagyobb teherbírású tengelyek és fogaskerekek kerültek bele, módosították a kenési rendszert, és erősebb vezérlőszelepeket építettek be, igazodva az LT7-es erőforráshoz elengedhetetlen, erősebb tengelykapcsolókhoz.
Az eredmény: 1079 lóerő 7000/perc fordulatszámon, és 1123 Nm maximális forgatónyomaték 6000/percnél. Nemcsak gyári Corvette nem volt még ilyen erős, de az amerikai autóipar történetében sem találunk ennél nagyobb teljesítményű V8-ast (mármint a klasszikus autógyártók portfóliójában).
A kézzel összeszerelt motor képességeit speciális aerodinamikai csomag segít kiaknázni. Az alapkivitel állítható kilépőélű hátsó szárnyat, szénszálas első légterelőt, küszöbtoldatokat, oldalsó légbevezető nyílást, valamint a fenéklemezen kialakított, első légterelő elemeket alkalmaz. Ehhez elöl 20, hátul 21 colos méretben szerelt Michelin Pilot Sport 4S abroncsok és alapkivitelű futómű társul. A töltőlevegő, valamint a fékek hűtéséről elülső, oldalsó és felső légbeömlő rendszerek gondoskodnak.
Van viszont egy másik setup is: a ZTK Performance csomag (képeinken a sárga modell) agresszív hátsó szárnyat, az első lökhárító sarkaira illesztett leszorítóelemeket, valamint az első burkolaton kialakított, megemelt kacsafarokidomot kapott, mindezt szénszálas kompozitból kialakítva. A fenéklemez aerodinamikai elemei is újak – mindent összevetve a 346 km/óra végsebesség környékén 530 kilót meghaladó leszorítóerő préseli az aszfaltra a kocsit.
A fejlesztés utolsó eleme a fékrendszer: az új gyártási technológiával előállított karbon-kerámia tárcsák (elöl 400, hátul 390 mm) hosszabb élettartamot és alacsonyabb üzemi hőmérsékletet ígérnek. Corvette-re még nem szereltek egyébként ennél nagyobb első fékeket. Az eredmény: a 130-320-130 km/óra gyorsítás-lassítási szekvenciát 24,5 mp alatt tudja le az új ZR1-es, 22 százalékkal gyorsabban, mint az előző generációs ZR1, és 53 százalékkal gyorsabban, mint a Corvette C6 ZR1.
Ilyen motorteljesítményre és az abból adódó menetdinamikára elsősorban versenypályán van szükség, így a Corvette mérnökei ilyen körülmények között tesztelték és fejlesztették az autót, amely minden elvárásukat túlszárnyalta: a gyár milfordi tesztpályáján már a legelső körén gyorsabb volt a prototípus, mint a jelenlegi ZR1-es, a Nürburgringen első próbálkozásra 320 km/óra feletti csúcssebességeket értek el a tesztpilóták, ami pedig a negyed mérföldes gyorsulást illeti, mindenféle előzetes próbálkozás és célzatos finomhangolás nélkül 10 másodpercen belüli időt futott az autó.
A 2025-től rendelhető új, turbómotoros Corvette ZR1 ára még nem ismert, egy fontos megkülönböztető jegye azonban igen: hosszú idő óta ez az első közúti Corvette, ahol visszatért az osztott hátsó szélvédő: a középre beillesztett, áttört szénszálas idom a szerkezeti merevségről, valamint a motorhő elvezetéséről gondoskodik.
Ha már szóba jött a karbon: ebből készül a tetőlemez a kupé és a kabrió esetén egyaránt, az egyedi alumíniumötvözet keréktárcsák helyett pedig rendelhető exkluzív szénszálas felni is, amely a négy keréknél összesen 19 kilogrammal csökkenti a rugózatlan tömeget. A kupé menetkész tömege egyébként 1665, a kabrióé 1705 kg.
Az utastérben ZR1-embléma díszíti a küszöböket, a kormánykereket, valamint egy egyedi plakettet, új díszöltéseket találunk az ajtókon, a műszerfalon pedig helyet kapott egy töltőnyomásmérő műszer. Különleges a színválaszték, ami kiterjed a karosszériára, az utastérre, a biztonsági övekre és a féknyergekre is, valamint rendelhetők a karosszériára hosszanti sávozások is.
Alább a ZR1-est bemutató gyári videót tekintheted meg.