Június 11-én lehull a lepel a második generációs Lexus NX szabadidőjárműről. Az újonc már modern padlólemezre: a Lexus ES-sel (és a Toyota RAV4-essel) közös GA-K platformra épül, ami a szokásos előnyöket jelenti. Tágasabb lesz, mélyebb tömegközéppontjának köszönhetően javul a stabilitása, tele lesz szórakoztató és vezetőtámogató elektronikus rendszerekkel, valamint a cégcsoport legmodernebb hajtásláncait alkalmazza majd.

Ha a műszaki alapok teljesen megújulnak is, a megszokott formavilággal nem szakít a Lexus. Evolúciós változásokra számítunk: a kifutó modell legömbölyített éleit jobbára határozott törésvonalak váltják, ami különösen a D-oszlop rajzolatában lesz feltűnő. Az első kerékdobtól a tetőspoiler végpontjáig erőteljes ív húzódik, ami az organikus idomok ellenére geometrikus, határozott karaktert kölcsönöz az autónak. Magyarul: marad a furcsa, japán dizájn, ami eddig is megosztotta a közönséget.

Az orsó alakú hűtőmaszk elöl mélyebbre nyúlik, felül kiszélesedik. A nappali világítás beköltözik a LED-es fényszórók burája alá, méghozzá felülre, így a plasztikusan domborodó motorháztető szegélyét fénnyel rajzolja ki az NX. A hátsó lámpatest nyílhegy alakját stilizált formává redukálják, a hátfalon hosszú fénycsík fut keresztbe. A pontos méretek még nem ismertek – vélhetően néhány centiméteres növekedéssel számolhatunk, a magasság csökkenni fog. A megváltozott arányokhoz igazodva a legnagyobb keréktárcsák az eddigi 18 helyett elérhetik a 19 colos méretet.

Fontos funkcionális változás az érintőképernyős multimédia rendszer bevezetése. Eltűnik a padlókonzolról az érintésérzékeny kezelőfelület, ezzel hasznos tér szabadul fel az ülések között. A tervezők megmaradtak a hagyományos váltókarnál, amely azonban elektronikus parancsok segítségével vezérli a nyolcfokozatú (eddig: hatfokozatú) automata sebességváltót.

Premier előtt az első plug-in hibrid Lexus 2

A váltókar előtt vezeték nélküli okostelefon-töltő felületet alakítottak ki, mellette üzemmód-választó nyomógomb található. A széles formátumú érintőképernyőt a digitális műszeregységgel egy vonalban, a korábbinál lejjebb és közelebb helyezték el, de a két monitor nem alkot egységet. A fő műszerpanel fölött másodlagos visszajelzők kaptak helyet, és természetesen a head-up kijelző sem hiányzik az autóból. A vezető bőrpanelnek támaszthatja jobb térdét a középkonzol oldalában – ez mindenféleképpen kényelmesebb lesz, mint az eddigi, csak részlegesen párnázott középkonzol.

A további elektronikus újdonságok között számítunk a távvezérlési technológia megjelenésére: ez lehetővé teszi, hogy a vezető okostelefonja segítségével felébressze és magához hívja parkoló autóját. Az okostelefon a kulcsot is helyettesítheti, sőt: állítólag kilincse sem lesz az autónak, legalábbis nem mechanikus. A kilincshez közelítő kéz hatására önmagától oldja a zárat az NX – a nagy kérdés, hogy utána a vezetőnek kell-e kitárnia az ajtót, vagy a Lexus beépít egy apró villanymotort, amely legalábbis résnyire kinyitja azt. Ha ez utóbbiról lesz szó, az számos további izgalmas – és részben ellentmondásos – funkció megvalósulását valószínűsítheti. A villanymotorral ugyanis lehetővé válna a csillapított ajtózárás, ami teljesen egyedülálló volna a Lexus NX szegmensében, illetve az az utasvédelmi funkció, amely nem engedi, hogy közeledő jármű esetén kinyissuk az oldalajtót.

Premier előtt az első plug-in hibrid Lexus 3

A végére hagytuk a lényeget. Régóta sejthető, hogy a Lexus NX lesz a márka első hálózatról tölthető (plug-in) hibrid típusa – hiszen a Toyota RAV4-vel osztozik a műszaki alapokon. Kérdés azonban a teljesítménye: vajon beéri a Lexus a RAV4 306 lóerejével, vagy erősebbre hangolja a hajtásláncot?

Eddig biztosra vettük, hogy az NX a szokásos öntöltő hibrid hajtáslánccal is kapható lesz, a legfrissebb értesülések szerint azonban elképzelhető, hogy erre csak egy későbbi időpontban kerül sor: bevett szokás ugyanis az autóiparban, hogy egy új modell bevezetésekor pár hónapig csak a csúcskivitelt forgalmazzák. Ha így lesz is, a Lexus nyilvánvalóan nem mond le az öntöltő hibrid technológiáról – kérdés, hogy a szokásos 2,5 literes benzinmotorra épülő verziót alkalmazza-e (logikus volna, hiszen a benzinmotor ugyanaz, mint a plug-in hibridben), vagy lépnek egy merészet, és a nagyobb teljesítményű 3,5 literes V6-os konfigurációt választják – vélhetően nem, mert logikusan ezt a legnagyobb Lexus szabadidőjármű, a TX számára tartogatják.

Premier előtt az első plug-in hibrid Lexus 4

A jelenlegi tervek szerint az első autók érkezése a hazai piacra novemberben várható, amit megelőz egy júliusi roadshow, melynek keretében a márkakereskedésekben már élőben is megtekinthető lesz a vadonatúj Lexus NX. Hivatalos magyarországi árlista – információnk szerint – körülbelül két hét múlva lesz elérhető.