A Mazda legnagyobb dobása volt, ám a technológiai nehézségek és a magas költségek miatt nyugdíjazni kellett a forgótárcsás motort. A rajongók ezt soha nem bocsátották meg teljesen a márkának, amely egy ideje komolyan foglalkozik a gondolattal, hogy visszahozza a motort – nem lelkesedésből, hanem mert ha egy ilyen, viszonylag kis autógyártó nem tudja magát megkülönböztetni a nagyoktól, rövid és küzdelmes élet vár rá a piacon. Olyan modellekben dolgozott a bolygódugattyús motor, mint az RX-7 vagy az RX-8.

A jó hír, hogy hamarosan újra lesz Wankel-motoros Mazda, a rossz pedig, hogy a korábbi híresztelésekkel összhangban nem hajtómotorként, csupán fedélzeti generátorként kívánják használni. Elsőként az MX-30 kaphatja meg, amelyet tudatosan kicsi akkumulátorral szerelt a gyártó, hiszen tudják, hogy a felhasználóknak valójában egyáltalán nincs szükségük olyan EV-re, amely egy feltöltéssel több száz kilométert tud megtenni. A kis akku viszont olcsó, könnyű, és a környezetet sem terhelni annyira a gyártása.

Visszatér a Mazda Wankel-motorja 1

A Mazda MX-30 eladásai meg sem közelítik az eredeti terveket. Akoronavírus mellett a csekély hatótávolságot és a furcsa dizájnt hibáztathatjuk ezért.

A vevőket persze nem érdeklik a józan érvek, nekik olyan autó kell, amit akár egy hétig sem kell tölteni (pedig töltik minden este, akár kell, akár nem), ezért a Mazda beszerel egy forgótárcsás generátort az autóba, amivel a hatótávolságát 400 kilométerre növelhetik.

A Wankel-motor előnye, hogy kicsi, finoman jár, és nagy a fajlagos teljesítménye; a hátránya a rossz nyomatékkifejtés. Áramfejlesztéshez viszont nem kell nyomaték, csak fordulatszám, ezért elvileg tökéletes megoldást jelent – aztán majd kiderül.

Visszatér a Mazda Wankel-motorja 2

A Mazda RX-8 röntgenábráján is jól látszik, milyen kompakt a forgótárcsás motor

Nyitóképünkön az 1991 Mazda HR-X tanulmányautó hidrogén üzemű Wankel-motorja