A Stanford egyetem kutatói érdekes következtetésre jutottak 2017-ben, amikor azt vizsgálták, milyen gyorsan képes az ember visszavenni az irányítást, ha önjáró autója hirtelen beavatkozást igényel. Kétféle kormánydizájnt alkalmaztak: az egyiken LED-ek kezdtek villogni vészhelyzet esetén, a másik viszont alakváltozással kérte a vezető közreműködését. Az utóbbi megoldás számottevően jobb eredményeket hozott: a jelek szerint az emberek gyorsabban reagálnak a mozgásra, mint a fényekre.

alakv-lt-korm-ny

Ez a tanulmány lehet a hátterében annak a bonyolult szerkezetű kormánykeréknek, amelyet egy BMW által benyújtott szabadalmi bejegyzésben láthatunk – ennek részleteit itt olvashatod. A német autógyártó nem esett túlzásba: nem csomagolná el teljesen a kormányt, csupán kerekből oválisba torzítaná annak alakját. A kezelhetőség azonban ebben az esetben is megmaradna: az oldalsó küllőknél nem változna a karima távolsága a kormány agyától, így a volánt ösztönösen megmarkolva pont ugyanúgy irányítható az autó, mint a kormány alaphelyzetében.

Nem elméleti fejlesztésről van szó: a jövőre érkező BMW iNext (fenti képünk) 3. szintű autonóm közlekedésre lesz képes, azaz a sofőr elengedheti a kormányt, ám készen kell állnia arra, hogy bármikor visszavegye a jármű irányítását.