A Teslával kapcsolatban felsorolt előnyök között régóta szerepel, hogy autóikat az Interneten keresztül frissítik. Nincs szükség bemenni a szervizbe egy-egy új szoftverért, az újonnan bevezetett funkciók egy pillanat alatt elérhetővé vállnak. Egy szerencsétlenül járt autóvásárló esete pedig azt mutatja, hogy az eljárás visszafelé is működik.

A Jalopnik.com beszámolója szerint Alec kereskedőtől vásárolt egy 2017-es Tesla Model S-t még tavaly decemberben. A nepper novemberben szerezte az autót egy aukción, a központi kijelző jól látható hibájával. 

Ekkor még az autó felszereltségei között ott szerepelt a Tesla zsargonban Autopilot néven árult vezetéssegéd, valamint a “kibővített robotpilóta” üzemmód, amivel az autót távolról, mobilról is magunkhoz rendelhetjük. A két funkció ára összesen 8000 dollárt (2,5 millió forintot) ér.

Az autó megvásárlása után viszont az új tulajdonos azt vette észre, hogy hiába volt felsorolva a műszaki lapon, ezek a funkciók nem működtek. Később kiderült, hogy a Tesla már az autó kereskedőhöz kerülése után végrehajtott egy felülvizsgálatot, ami kidobta, hogy a két szolgáltatásért a kereskedő (és vélhetőleg előtte más sem) nem fizetett a Teslának, így amikor végrehajtották a következő szoftverfrissítést, a központból eltávolították azokat az autóból.

Alec megkereste a Tesla vevőszolgálatát is, ahol megerősítették, hogy erre a történetre ihat hideg vizet, ezek a funkciók csak akkor lesznek elérhetőek, ha külön fizet értük, közvetlenül a gyártónak.  Ennek oka, hogy az autónál “helytelenül konfigurálták” az önvezető üzemmódot, fizetés híján így helyre kellett hozniuk a hibát, és törölniük a szolgáltatást. 

Ez az eset nem arról szól, hogy mennyire “gonosz” cég a Tesla, hanem inkább intő példa, a jövőben igencsak átalakuló használt autó piaccal kapcsolatban. A villanyautók elterjedésével minden megváltozik, más szempontok kerülnek előtérbe, más tulajdonságokat kell vizsgálni, és ezek szerint az extralistát sem kell majd készpénznek venni, legalábbis ami a szoftveres részt illeti.