Január elsejével lejár a 2015-ös kormányrendeletben meghatározott türelmi idő a taxisokra. Az MTI összefoglalója szerint 2018 elejétől taxiszolgáltatás csak két oldalon két-két ajtós, légkondicionált gépkocsival nyújtható. A 10 éves korhatár az Euro III környezetvédelmi besorolásba, illetve az elektromos motorral közlekedőkre vonatkozik, míg az Euro IV-es motoroknál csak 7 évnél fiatalabb gépkocsikra adhatnak engedélyt.

Az autókra vonatkozó műszaki előírások között szerepel az is, hogy csak olyan járművel lehet taxizni, amely gumiabroncsainak teljes futófelületén a mintázat magassága a három millimétert eléri. Követelmény még, hogy minden üléséhez legyen biztonsági öv, a vezetőnél és a jobboldali első ülésnél beépített légzsák, és ABS. Taxizni csak olyan személygépkocsival lehet, amelynek kormánya a menetirány szerinti baloldalon van – eddig az MTI összefoglalója.

Az egyik új taxisszervezet vezetője szeptemberben demonstrációval fenyegetőzött a szigorítás miatt. „Bár már elég régen jeleztük a fővárosi önkormányzat felé, hogy a taxisok működési rendjéről egyeztetni szeretnénk, ám ez idáig sok előrelépés nem történt az ügyben. Ha a fővárossal nem tudunk érdemi párbeszédet kezdeni nagyon rövid időn belül, akkor újra az utcára megyünk” – nyilatkozta az Európai Taxis Egyesület (ETE) elnöke, Csertek István a zoom.hu-nak. Szerinte 700-800 autót kellene lecserélni.

Egyik marad, másik kuka

Ennek a 700-800 autónak a nagy részét év közben valójában letették a taxisok az engedélyükkel együtt, jórészt az idősebb sofőrök döntöttek úgy, hogy ennyi volt, nem fér bele az életükbe az újabb autó.

Decemberben már látszott Budapesten, hogy súlyos hiány van taxikból. Több cég, több alkalommal azt közölte a taxit rendelni akaró ügyféllel, hogy nem tud autót küldeni.