Kínának eltökélt szándéka, hogy világelsőként mutasson példát a világnak fenntartható mobilitásból – épp csak ebbéli igyekezetében éppen a fenntarthatóságot kockáztatja. A vezetés minden rendelkezésre álló eszközzel erőlteti ugyanis az elektromos autók gyártását és forgalmazását, de nem biztos, hogy a vásárlók felkészültek a dömpingre.

Zinoro 60H PHEV

Egyelőre nincs nyoma visszaesésnek, az év első tíz hónapjában 45 százalékkal nőtt a forgalom, 490 ezer villanyautót adtak el – de ez egy akkora országban, mint Kína, csepp a tengerben.

Miközben Kína újabb és újabb gyártóknak ad engedélyt, sőt, támogatást a termelésre, a pekingi közlekedési kutatóintézet készített egy felmérést, hogy felállítsák a villanyautó-vásárlók profilját.

Great Wall Haval M3 EV

Mint kiderült, szinte kizárólag városlakók vásároltak EV-ket, legfőbb indítékuk pedig nem a környezetvédelem volt, hanem a gyors és ingyenes rendszámhoz jutás lehetősége. Amint arról korábban a Vezessen is beszámoltunk, Kínában mesterségesen korlátozzák a nagyvárosok autóállományának gyarapodását: megszabják, hány új autó helyezhető forgalomba havonta, a kvótát lottón kisorsolják az érdeklődők között, akik ráadásul egy vagyont fizetnek a plakettért. Az Automotive New China tájékoztatása szerint a 22 milliós Pekingben havi 20 ezer új rendszámot adnak ki: a siker esélye tehát egy az ezeregyszázhoz – kivéve, ha villanyautót vásárol az ember. A megkérdezett pekingiek 75 százaléka kerek perec elismerte: ha nem kapna ingyen rendszámot, esze ágában sem volna elektromos autót vásárolni. Más városokban állítólag még rosszabb az arány.

Zotye Zhidou E20 EV

A villanyautókat komoly kedvezményekkel is támogatják, ez azonban túlságosan nagy tehernek bizonyult a kormány számára, így 2020 végével (de lehet, hogy még korábban) elzárják a csapot – onnantól kezdve pedig jóval kisebb lesz a kereslet a felduzzasztott villanyautó-készletekre. Márpedig eddigre évi kétmillió villanyautót fognak gyártani az országban, négyszer annyit, mint tavaly.