Nemrég írtunk róla, hogy az Európai Unió és Japán egyre közelebb áll a kereskedelmi korlátok teljes leépítéséről szóló egyezmény aláírásához. Ennek autós vetülete a Japánból importált autók 10 százalékos vámtételének fokozatos kivezetése. Olvasóinkat valószínűleg érdekli, milyen hatással lehet ez az autók vételárára.

Az ötmilliós autó hárommilliósként kezdi

Korábbi cikkünkben részletesen kifejtettük, miért nem érdemes az ár teljes vámrészével azonos árcsökkenéssel számolni. De a Vezess kérésére egy importőr márkamenedzsere kiszámolta, hogy a japán gyártású új autók árának mekkora részét érintheti a vám leépítése.

A résmodellek jobban elbírják a japán gyártásból fakadó többletköltségeket, mint a volumenmodellek

Alább elméleti számítás következik egy ötmillió forintos listaárú autóra, mondjuk egy jól felszerelt, hibridhajtású és turbómotoros új Swiftre metálfényezéssel.

Gyári alapár: 3 000 000 Ft
Vám: 300 000 Ft
27 százalék áfa az árra és a vámra: 810 000+81 000 Ft

Hárommilliós autónk az állami terhekkel rögtön 4 191 000 forintba kerül. Egyéb tételek:

Szállítás (Rotterdam-Győr): 180 000 Ft
Szállítás (Győr-márkakereskedés): kb. 30 000 Ft

Ha a gyár nem nyeli le a vám összegét, nőhet az importőrök és a márkakereskedők játéktere az árazásban

Erre jön az importőr és a dealer szerény árrése, amiből az ügyfelek alkusznak, a dekonzerválás, tehát az átadás előtti tisztítás költsége, a raktározás és a készletfinanszírozás díja. Mindent összeadva a kocsi listaára rögtön ötmillió forint. Mivel a vám és annak áfája ebből 381 000 Ft, ha minden tényező változatlanul marad és a teljes kedvezmény az ügyfélnél landol, az autó ára akkor sem csökkenhet többet 7,62 százaléknál.