Halad a megvalósulás felé a kereskedelmi korlátok lebontása az Európai Unió és Japán között. A megállapodás nagyon közel van, ezért elgondolkodtunk ennek autópiaci vonatkozásain. Milyen hatása lehet, ha eltűnik a Japánból importált új autókat sújtó 10 százalékos vám?

Mazda, Lexus és a többiek

A lépés a magyar piacon is fontos autókat érinthet, legalábbis a jelenlegi modellek gyártási helye alapján. Az itthon kapható Mazdák nagyrészt Japánban készülnek, kivéve a Mexikóból importált Mazda2-t és a Mazda3-at. Utóbbiból csak a 2,2 literes dízel jön Japánból – válaszolta a Vezess kérdésére az importőr szakembere.

Autói többségét Japánból importálja a Mazda, a 2-es és a 3-as jön hozzánk Mexikóból

A Toyoták közül többek között a Priust és a GT86-ot, a Nissan palettájáról a hazánkban is népszerű X-Trailt érintheti kedvezően a változás. A Lexusok és a Subaruk mind japánok, a Mitsubishik egy része, ám a Japánból érkező japán autók között a legfontosabb piaci szereplő a Suzuki Swift. Az idei modellváltás óta a Swift ugyanabból az üzemből hajózik át a Csendes-óceánon, mint az új Ignis.

Kinél landol a vám összege?

Árcsökkenésre, főleg azonnali kedvezményre nem érdemes számítani, még akkor sem, ha valóban sikerül tető alá hozni a megállapodást. Egyrészt az anyacég lenyelheti a teljes különbséget, mivel az erős jen és a stabilan gyenge forint miatt a Japánból Magyarországra exportált autókon a nyomott hazai újautó-árak ismeretében aligha volt kiugró az árrés az elmúlt években.

Ha a gyár nem nyeli le a vám összegét, nőhet az importőrök és a márkakereskedők játéktere az árazásban

Másrészt a 10 százalékos vám hét év alatt épülhet le, a kezdőpont talán 2019 év eleje lesz. Tudni kell, hogy az érintett autóimportőr stratégiáját meghatározza a márka és a modell piaci helyzete is. Ha a modellek szereplése megkívánja, a vámváltozás erejéig mérsékelhető a listaár, elképzelhető akciós kedvezmény, esetleg több árrés biztosítható a márkakereskedő-hálózatnak, amiből az ügyfél kaphat mondjuk garanciahosszabbítást vagy ingyenes karbantartást – vázolta a lehetőségeket a Vezessnek egy japán márka belkereskedelmi szakembere.

Nőhet a mozgástér

Egyelőre tehát annyit mondhatunk biztosra, hogy amennyiben az autó bekerülési értéke csökken, akkor nő a vezérképviseletek mozgástere és utána dől el, kedvezőbb helyzetbe kerülnek-e a magyarországi újautó-vásárlók. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a termékek ügyfélára nagyban függ a pozicionálásuktól, nemcsak a bekerülési áruktól.

Többnyire az Európában kis darabszámban értékesített vagy magas áruk miatt a vámot jól viselő modellek gyártása maradt Japánban. A Nissan GT-R és a 370Z Budaörsön várt vevőre

A megállapodás kész autók mellett alkatrészekre is vonatkozik. Ez nemcsak a márkaszervizekben vagy más műhelyekben beszerelt pótalkatrészekre igaz, de az Esztergomban gyártott Vitara és az SX S-Cross benzines motorjaira is.

Vannak tehát kérdőjelek és egyelőre az sem zárható ki, hogy mégsem lép életbe a megállapodás, ami azonban nem az autóipari fejezeteken múlna. Az egyezmény ugyanis a nagyvállalatok pozícióját javítaná a fogyasztókkal szemben, megkönnyítené például hormonkezelt húsok és genetikailag módosított élelmiszerek behozatalát Japánból.

Az AZG Swiftet leváltó ötödik generáció Japánból érkezik. Jelenleg az A2L kódú Swiftre és a vele egy üzemben készülő Ignisre is 10 százalék vám vonatkozik

Ezzel az aggódók szerint megroppanhatnak az EU fogyasztóvédelmi és környezetvédelmi normái. Jelenleg Brüsszel elővigyázatosságból is megtilthatja bizonyos termékek behozatalát, betiltásukhoz nem kell ténylegesen igazolni egészségkárosító voltukat.

Könnyebb volna továbbá magáncégeknek beperelni államokat az érdekeikkel ellentétes lépésekért. A svéd Vattenfall például ötmilliárd eurót (1530 milliárd forintot) követel a német államon az Atomausstieg nyomán. (A polgárok úgy döntöttek, hogy Németország leállítja az atomerőműveket és megújuló energiaforrásokból látja el magát árammal. Itthon más a stratégia, az Orbán-kormány 3000 milliárd forintnyi orosz kölcsönből fedezi a paksi erőműbővítés egy részét.)

Rövid távon nem fog hatni a vám kivezetése a hazai autóárakra

Az árban nem 10 százalék

Kristálygömb híján azt ígérhetjük, hogy több konkrétum ismeretében később visszatérünk a témára és hamarosan modellszámítást közlünk arról, pontosan mekkora tétel egy Japánban gyártott autó vételárában a vám. Mert nem 10 százalék.