A jövő autójának nem arról kell szólnia, hogy ilyen vagy olyan fejlett technológiákkal rendelkezik, hanem hogy odafigyeljen utasainak igényeire, és biztosítsa azok tartalmas utazási élményét.

Ezzel a filozófiával felvértezve tervezte meg a Toyota kaliforniai dizájnstúdiója és technológiai központja a Concept-i tanulmányautót, amelyet nem irányítani kell, hanem kommunikálni vele. A műszerfalon lakik Yui, a mesterséges intelligencia, aki napról napra, kilométerről kilométerre ismer ki bennünket – nemcsak vezetési szokásainkat, hanem például érzelmeinket is, amelyeket a hely és az idő függvényében képes értelmezni.

Yui nemcsak megfigyel, de kommunikál is – színekkel, hangokkal, tapintható jelzésekkel, feliratokkal. Amikor odalépünk az autóhoz, köszönt bennünket, a mögöttünk közlekedőket pedig tájékoztatja forgalmi szándékainkról.

TOYOTA CONCEPT-i (5)

Egyvalami nincs az autóban: központi monitor. Ehelyett a releváns információkat ott és akkor jeleníti meg a rendszer, ahol és amikor éppen szükség van rá. Az egész szélvédő egyetlen hatalmas head-up megjelenítő felület például, de a tetőoszlop (pontosabban az ülések váza) is vászonként szolgál, amire a holttér-információkat vetítik ki projektorok.

Az autó természetesen képes autonóm üzemben közlekedni, ám erről nem mindig mi döntünk: szükség esetén Yui közbeavatkozik, hogy például megoldjon helyettünk egy komplikált forgalmi helyzetet.

TOYOTA CONCEPT-i (14)

A Toyota tervei szerint az itt bemutatott technológia nem marad koncepció, néhány éven belül megkezdhetik közúti tesztjeit.