A lakáscélú devizahitelesekéhez hasonló központi intézkedések – árfolyam-befagyasztás, fix árfolyam melletti végtörlesztés – híján autósok tömege ragadt a hitelcsapdában, mutat rá közleményében a Használtautó.hu internetes oldal.

Az immár egy éve 240 forint körül mozgó svájcifrank-árfolyam miatt folyamatosan bőséges a hitelátvállalással kínált autók hirdetésszáma: az aktuálisan futó több mint 1200 hirdetés közel tíz százalékában a tulajdonos maga fizetne a vevőnek, hogy megszabaduljon autójától és a hozzá kapcsolódó hitelétől.

A hitelátvállalással kínált személyautók száma tavaly nyár végén ért a csúcsára, amikor a frank árfolyama a 260 forintot is átlépte. Ez 1782 hirdetést jelentett, szemben a 2010 nyarán regisztrált 146 darabbal. A kínálat azóta is igen magas szinten áll.

Sok autós fizetne, hogy szabaduljon kocsijától 2
“Ez az eszköz a legtöbb esetben már a végső megoldást jelenti, hiszen így nem csupán elveszik a hitelből vásárolt autó, hanem az esetek többségében további fedezetre is szükség lesz a tartozás teljes rendezéséhez – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. Erre utal az is, hogy a hitelátvállalással hirdetett autók 58 százalékát 0 forinttal hirdetik meg, közel tíz százalékuk esetében pedig külön előre fel is ajánlanak egy további, akár milliós nagyságrendű összeget is a vásárló számára. Alternatív megoldásként plusz féléves vagy egyéves törlesztőrészlet-fizetést szokás még bevállalni ilyen esetekben.”

A fenti jelenség oka, hogy ezek az autók jóval alacsonyabb összegért adhatók el, mint amekkora a fennmaradó hitel- és kamattartozás. Miközben ugyanis az autó piaci értéke az első néhány évben rohamosan lecsökkent, az amúgy is lassabban, egyenletesen csökkenő tartozás összege az árfolyamváltozás miatt könnyen meg is duplázódhatott.

Mivel 2009 óta már jóval szigorúbbak finanszírozási feltételek Magyarországon, nem véletlen, hogy a hitelátvállalással hirdetett járművek szinte kivétel nélkül legalább négyévesek, átlagéletkoruk közelíti a 7 évet. Amint az alábbi ábrán is megfigyelhető, többségüket a devizahitelek aranykorának számító 2006-2008 közötti időszakban értékesítették.
Sok autós fizetne, hogy szabaduljon kocsijától 3 A hitelátruházás persze nem automatikus folyamat, ahhoz a finanszírozó pénzintézet hozzájárulására is szükség van, amely az új tulajdonos nevére, nyilván nem költségmentesen, új hitelszerződést köt. Ezért az autójukat ily módon hirdetők általában a hirdetésben szereplőnél is jóval nehezebben és kedvezőtlenebb feltételekkel tudnak csak vevőt szerezni.

Forrás: Hazsnáltautó.hu