Volt fesztivál Sopronban, levendulafesztivál Tihanyban, halászléünnep Baján, birkafőző fesztivál Karcagon, Hegyalja mulatság Tokajban: nyáron az ország minden szegletében találunk vonzó programokat. Lezajlottak az érettségik, vége a vizsgaidőszaknak és a szabadságra induló fiatalok is ilyenkor ugranak fejest a bulizásba.
Baleset: 25 év alatt a leggyakoribb halálozási ok
De az úton lévők veszélyben vannak, ami különösen igaz az ifjakra. Statisztikai adatok szerint 25 év alatti korban a baleset az első számú halálozási ok. A 25 évnél fiatalabb európai autóvezetőket háromszor akkora eséllyel érheti baleset, mint tapasztaltabb társaikat.

Nem az a srác imponál a nőknek, aki nyomja neki és rettegnek mellette, hanem az, aki biztonságosan vezet
A szülők nem lehetnek állandón gyermekeik mellett, de azzal egészen biztosan csökkenthetik a rájuk leselkedő veszélyt, ha nem féltik tőlük a család jobbik autóját. Amennyiben több kocsi is van a családban, megfontolandó, hogy a távoli fesztiválokra utazva az elérhető legmodernebb és legbiztonságosabb autót töltsék meg barátaikkal.
A modern autó biztonságosabb is
Rövid utakra, gyakorolni jól beválik egy öreg, olcsóbb autó is, de nagy terheléssel, a városinál nagyobb sebességgel és távolabbra utazva az autó biztonsági felszereltségének megnő a szerepe.
Nem egyedül mennek a halálba
Világszerte veszélynek vannak kitéve az utakon a fiatal közlekedők. Gyalogosként vagy kerékpárosként különösen sérülékenyek, de igaz ez azokra is, akik a volán mögött ülnek és balesetet okoznak. A tizenéves vezetők saját hibája okozza általában a velük történt baleseteket, a fiatal fiúk gyorshajtása miatt következik be a velük kapcsolatos halálos balesetek többsége, valamint a tizenéves sofőrökre jellemző leginkább az egyjárműves halálos baleset, azaz amikor saját hibájukból, más jármű közreműködése nélkül elveszítik az uralmukat a jármű fölött. Sajnálatos módon a fiatal járművezetők nagyobb veszélyt jelentenek másokra is, statisztikailag minden fiatal járművezető halála mellé több mint egy másik áldozat halála is társul.
Forrás: Allianz közlekedésbiztonsági kutatás
Autóink passzív biztonsága folyamatosan javul, az ezredforduló óta jellemző a két első légzsák, itthon 2007 óta csak blokkolásgátlóval felszerelt új autókat szabad értékesíteni.
Hazánkban sajnos ritka még az ESP, amely képes meggátolni az autó kifarolását.
Az ügyfeleknek extraként nem éri meg a felárát, szériafelszerelésként pedig csak az utóbbi években kezdet terjedni a legalább alsó középkategóriás (Astra, i30, Auris) méretű modellekben.

Amerikában négy éve működik a MyKey. A kulcsokhoz rendelt jogosultságokkal a szülő korlátozhatja az autó sebességét és a rádió maximális hangerejét. A zene eleve csak akkor szól, ha a fiatal beköti az övét
A lehető legrosszabb a fiatalok, főként a fiúk nagyobb kockázatvállalási készségét és tapasztalatlanságát kábítószerek fogyasztásával súlyosbítani.
A szülők és a barátok felelőssége is döntő abban, sikerül-e előre megállapodni benne, ki vezet haza buli után, ki lesz az, aki semmiképp nem fogyaszt alkoholt.
A vezetést vállalót bűn azzal kísérteni, hogy „egy fröccsöt azért megihatol!” pláne azzal cukkolni, hogy igyon, mert csak a lúzerek buliznak szárazon.
Kevesen vesznek tudomást róla, hogy egy éjszakába nyúló, kiadós mulatság után délelőtt még olyan magas a véralkoholszintjük, hogy tilos vezetniük!
5-6 óra alvás során az ember nem képes lebontani a sejtjeit mérgező alkoholt, főleg, ha tömény szesszel pörgette az estét, akár koktélokban vagy narancslével, tonikkal, kólával lazítva.
Ittas vezetés – másnap
Előszilveszteri tesztünkben a rendőrséginél primitívebb szondát használtunk, de egy igen görbe este után még másnap délután is alkoholt mutatott ki a műszer.
Nem árt tudni, hogy a kerékpár is járműnek minősül, a szalonspiccen jóval túl biciklizni is tilos!

Ha több autó is van a családban, ne az olcsó, kevésbé féltett régivel induljanak fesztiválozni a fiatalok, hanem a legbiztonságosabbal!
Érdekes fejlesztéssel jelentkezik a Ford, amely itthon legkorábban a Fiesta modellfrissítésével, idén ősztől lehet elérhető. A MyKey-rendszerrel a szülő korlátozhatja az autó sebességét, a rádió maximális hangerejét és a zene eleve csak akkor szól, ha a fiatal beköti az övét.
A jogosultsági rendszerben kikapcsolhatatlanra állíthatók az autóban meglévő biztonsági berendezések, például a sávtartó asszisztens, az új Focusban is elérhető aktív fékezés (City Stop) vagy a holttérfigyelés.
Ez azonban a jövő zenéje. Bízni kell a szülők által mutatott jó példában és meg kell győzni a fiatalokat arról, hogy az előrelátó és türelmes vezetési stílus mellett a legfontosabb a biztonsági öv bekapcsolása.

30 éve gyári sajtófotó lehetett ez a felvétel. A Kacsa szabadságélményét tökéletesen visszaadja, de mi van, ha kiesnek a tetőn az utasok és hamarabb meghalnak, minthogy felfognák ennek veszélyességét?
A biztonsági öv az autózás történetének legtöbb életet megmentő találmánya, használatával – az Allianz adatai szerint – 60 százalékkal csekélyebb a halálos sérülések veszélye.
Kár volna a túlélés esélyét pont a fiataloknak eldobniuk maguktól, ráadásul az európai autók légzsákjait kifejezetten úgy fejlesztik ki és állítják be a gyártók, hogy csak az övvel együtt fejtik ki életvédelmi hatásukat.
Ez azt jelenti, hogy öv nélkül a légzsák nem tölti be funkcióját, nem képes a nekivágódó test hatékony lelassítására.