Idén februárban már 5 millió autó futott Peking útjain – közölte a kínai főváros közlekedésrendészete pénteken. A négymilliós határt 2009 decemberében jelentették, s a korábbi előrejelzések 2011 márciusára tették az egymilliós bővülés idejpontját. Ez azt jelenti, hogy a közlekedését tekintve amúgy is túlterhelt Peking 11 hónappal volt képes “hátráltatni” az ötmilliomodik rendszám bejegyzését.

A rendőrség úgy véli, ennek a csökkenő kereslet mellett egyértelmű oka, hogy 2011 januárjától a fővárosban csak sorsoláson lehet rendszámhoz jutni, s ezzel a forgalmi engedélyek kiadásának korlátot szabnak. A tavalyi év kvótája 240 ezer darab volt, ami az egy évvel korábban kiadott rendszámoknak körülbelül az egyharmada. 2010-ben havonta 66 ezer új kérelmet fogadtak el.

Az éves kvóta figyelembevételével a kínai főváros útjaira a 6 milliomodik autót 2016-ra várják. A pekingi városi közlekedést a nagyszámú autó drámaivá tette. A fővárosban a gépjárművek száma 1949-ben még mindössze 2300 volt, s 48 évre volt szükség ahhoz, hogy ez – 1997-re – egymillióra nőjön. A második millióhoz hat évre volt szükség, míg a harmadikhoz már mindössze 3 év elég volt. A negyedik milliót két év és hét hónap alatt érték el.

Tokiónak 12 évre volt szüksége ahhoz, hogy az autók számát tekintve a harmadikról a negyedik millióra jusson. Az egy autó által megtett napi távolság Pekingben átlagosan 45 kilométer, míg Tokióban 19, Londonban pedig 30. Az országosan regisztrált autók száma Kínában 2011-ben meghaladta a 100 milliót; a városok között Peking a listavezető.

Forrás: MTI