1. Indulás előtt szánjunk néhány percet autónk megtisztítására a hótol, és a szélvédőre, illetve lámpákra fagyott jégrétegektől. Az autó tetejéről nem eltávolított hó épp akkor zavarhatja meg a kilátást, amikor nagyot fékezünk, azaz valamilyen vészhelyzetet, akadályt akarunk elkerülni.


2. A szélvédő tisztításakor ne használjunk forróvizet, mert attól berepedhet. A jégoldó sray azonban nagy hasznunkra lehet, ezért mindig tartsunk az autóban egy flakonnal.

3. Télen is rendszeresen mossuk autónkat! Igaz, hogy hamar újra bekoszolódik, a kerekek által felhordott, az utak akadálymentesítésére használt sóréteg ugyanakkor hozzájárul a karosszéria korróziójához és idő előtti elöregedéséhez.

4. Télen ne kockáztassunk a tankolással! Nem árt, ha mindig legalább féltanknyi üzemanyag a rendelkezésünkre áll, így akkor sem leszünk kitéve a hidegnek, ha netalán elakadnánk. Ellenőrizzük emellett az olajszintet, és az ablakmosó mennyiségét is, csakúgy mint az abroncsok nyomását és mintázatának kopottságát. Fontos a téli gumiabroncs használata, és az sem árt, ha rendelkezünk hólánccal.

Tíz jó tanács téli vezetőknek 3


5. Készüljünk fel a vészhelyzetekre: legyen az autónkban takaró, meleg öltözék, és bizony egy lapát, valamint működöképes elemekkel ellátott elemlámpa, nem is beszélve némi rágcsálnivalóról és folyadékról. Telefonunkat tartsuk feltöltve arra az esetre, ha segítséget kellene hívnunk. Némi használt rongy, esetleg egy kis zsák homok sem árt, amelyek nagy segítségünkre lehetnek, ha elakadnánk a hóban.  

6. Fokozottan figyeljünk az úttestre, a holttérre éppúgy, mint az út szélén esetlegesen felbukkanó gyalogosokra. Növeljük a megszokott követési távolságot: normál esetben az előttünk haladó jármű után 2 másodperccel kellene ugyanahhoz az útfelfestéshez érnünk, csúszós útfelület esetén azonban ezt nyugodtan megduplázhatjuk.

Tíz jó tanács téli vezetőknek 4


7. Csúszós útkörülmények között igyekezzünk egyenletesen fékezni: ne feledjük, az ABS nem a féktáv csökkentését, hanem az irányítás megtartását segíti. Ne vezessünk túlzott magabiztossággal a havas, csúszós útfelületen. Ha a közelünkben nincs senki, lassú tempónál tesztelhetjük féktávunkat.

8. Ha az autó hátulja megcsúszik (túlkormányzottá válik), a csúszás irányába fordítsuk a kormányt, majd igazítsuk az autót amíg vissza nem nyerjük az irányítást. Kerüljük a hirtelen fékezést és kormánymozdulatokat.

9. Ne veszítsük el hidegvérünket, ha elakadnánk. Ne hagyjuk el az autónkat, hacsak nincs a közelben biztos, fűtött menedékhely. Ha járatjuk a motort, hogy melegen tartsuk az utasteret, ellenőrizzük, hogy a kipufogó szabadon van, nem tömíti el hó vagy bármi egyéb, hogy elkerüljük a szénmonoxid-mérgezést. Ha nem tud szabadon távozni a kipufogógáz, az autó alatt a kocsi orrához áramolhat és a szellőzőrendszerbe kerülhet.

10. Ne vezessünk fáradtan, mert az figyelmetlenséghez vezet, aminek ilyen körülmények között még súlyosabb következményei lehetnek. Szükség esetén álljunk félre pihenni vagy kávézni. Ha netalán szórakozni készülünk és alkoholt fogyasztunk, hagyjunk elég időt szervezetünknek a megtisztulásra, mielőtt újra a volán mögé ülnénk, esetleg gondoskodjunk valakiről, aki hazavisz bennünket.

Forrás: Ford