Június végén összesen mintegy 217 millió gépjárművet tartottak nyilván Kínában. Ebből 98,46 millió az autók és 102 millió a motorbiciklik száma, a fennmaradó rész tehergépjármű és traktor – jelentette a közbiztonságért felelős minisztérium.


Tavaly év végéhez képest fél év alatt 10,05 millióval növekedett a gépjárművek száma, ezen belül az új személyautók száma az első félévben 7,6 millióval emelkedett. Az országban tizenegy városban regisztráltak egymilliónál több autót, így többek közt Pekingben, Sanghajban, Csengduban és Tiencsinben. A legtöbb autót a fővárosban regisztrálták, számuk itt a 4,64 milliót is meghaladja.

Az autóeladások volumenének töretlen bővülése elsősorban a jövedelmek növekedésének eredménye. Az iparágat a gazdasági válságot követő időszakban a kormányzat ösztönző intézkedései – árengedmények és adókedvezmény – is segítették. Ezek életbe lépése után, 2009 során több mint 13 millió autót értékesítettek az országban, s a 2009 novemberi eladások 96 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Tavaly a gyártás és az értékesítés is meghaladta a 18 milliót, s ezzel mindkét terülten Kína világelsővé lépett elő.

Az infrastruktúra ugyanakkor nem bizonyult elégségesnek a megnövekedett forgalom kiszolgálására, több városban így most forgalomcsökkentő intézkedések bevezetésére kényszerült a vezetés. Peking jelentősen megemelte a parkolási díjakat és évi 240 ezerre korlátozta a kiadható rendszámok keretét. A főváros példáját követi a dél-nyugati Kujcsou tartomány fővárosa, Kujjang is, ahol szintén az új autók számának korlátozását alkalmazzák. A közeljövőben sok más város is beállhat a sorba.

A forgalmi dugókon túl elsősorban a környezeti károk okoznak aggodalmat: a környezetvédelmi minisztérium adatai szerint az autók károsanyag-kibocsátása az első számú oka a városok levegőszennyezettségének.

A növekedési potenciál azonban még óriási, hiszen ezer lakosra Kínában jelenleg 73,5 autó jut, míg Magyarországon is csaknem 300.

Forrás: MTI