A német, a francia és más országokban indult roncsprémium-akciók nyomán a gyártók megszabadulnak a készletektől, ám ez hiába javítja készpénzpozíciójukat, eredményüket nem növel számottevően, mert a programok főként az eleve alacsonyabb árrésű kis és alsó-középkategóriás autókat érintik, amelyeket nyomott áron tudják értékesíteni – állítja legfrissebb elemzésében a Calyon Bank ágazati szakértője Christophe Boulanger.

Boulanger szerint a német akció keretében idén összesen mintegy másfél millió autót adnak el, ám ennek csak fele keresletösztönzés, olyan értékesítés, amely az akció nélkül nem jött volna létre. A franciáknál ugyanez a szám 300 ezer darab.Mindent egybevetve az összes európai program idén 2 millió darabbal növeli az újautó-értékesítést, így az eladások “csak” 8,5 százalékkal esnek vissza 2008-hoz képest, összesen 12,4 millió darabra.

Csakhogy a felpörgetett kereslet visszaüt. 2010-re korábban az eladások enyhe emelkedését jósolták, most azonban jövőre is 8 százalék körüli visszaesést vetít előre az elemzés.  Boulanger szerint növekedésre csak 2011-től lehet számítani, akkor a kifutó programokat és a megmaradó alacsony árakat már ellensúlyozhatja a gazdasági növekedés. Az európai gépjárműkereslet azonban nem érheti el a válság előtti szintet 2014 előtt.


A válság két legnagyobb nyertese a FIAT és Volkswagen lehet. Előbbi azért, mert legnagyobb erőssége éppen kis autók gyártása, ezek többségét Lengyelországban állítja elő, ahol a január óta 26 százalékkal gyengült zloty miatt autónként mintegy 1000 eurós értéknövekedést mutathat fel a cég.

A Volkswagen azért kerülhet ki jól a válságból, mert korábban felhalmozott 10 milliárd eurós készpénzpozícióját kihasználva rendkívül agresszív stratégiát folytat. Például a Golf VI-nál a 2500 euró állami támogatást a cég további 4600 eurós árengedménnyel fejelte meg Németországban, az így kialakuló 10000 euró alatti indulóár pedig alacsonyabb a kifutó Polo listaáránál is.