Hamarosan a kormány elé kerül a hazai gépjárműipar szürke-fekete gazdaságának fehérítéséről szóló javaslat – tudta meg a Világgazdaság Kondorosi Ferenctől, az Új rend és szabadság programért felelős kormánybiztostól.

A tervezet szabályozná többek között a totálkáros gépkocsik átvételének és ismételt forgalomba helyezésének a feltételeit. A megállapított összeg eltűnéséről már hallottunk most újabb részleteket tudtunk meg a változásokról.

A biztosítók jelenleg egy totálkár megállapításánál központi szabályozás hiányában az autó Eurotax szerinti akkori értékéből (tehát nem az új ára!) indulnak ki, annak 50-70 százalék közötti hányadát tekintik a javíthatósági határnak. Kondorosi szerint ezt az értéket 90-100 százalékában kellene megállapítani, mert most túl sok gépkocsit ítélnek totálkárosnak, amelyek pedig az unió más országaiban még gazdaságosan javíthatók lennének.


Emellett a bontásra leadott gépjárművek okmányai sok esetben egy külföldön megvásárolt, illegálisan itt üzemeltetett vagy lopott autót legalizálnak. Ezért javasolják, hogy a totálkárosnak minősített kocsik okmányait a biztosító az okmányirodával együttműködve vonja be. A gazdasági totálkárossá nyilvánított, de mégis megjavított autót műszaki és eredetiségvizsga után lehetne újra forgalomba helyezni.

A javaslat szerint a használt autót vásárlók érdekeinek a védelmében a gépjármű kárelőzményeit a központi nyilvántartó rendszer felhasználásával nyilvánossá kell tenni, s a biztosítók minden olyan káreseményt kötelesek jelenteni, amelynek mértéke meghaladja a káridőponti érték ötven százalékát.

Forrás: Világgazdaság