2002 óta többször hallottunk az elektronikus útdíjfizetés (ED) bevezetéséről, amely továbbra sem tűnt el, csak átgondolták. A bevezetésre azért van szükség, mert a külföldi úthasználati díjakkal szemben a hazai 2760 forintos matricadíj nagyon olcsó, ezért aki csak teheti, Magyarországon keresztül viszi az árut célállomására.     

A személyautók, a 3,5 és 7,5 tonna közötti kisteherautók a következő években is a matricás rendszerben fizethetnének az úthasználatért. Viszont a 7,5 tonnánál nehezebb járműveknek (Magyarországon 79 ezer db van) már az új rendszer szerint kellene fizetniük.

A sztrádákon 7,5 és 12 tonna között 25-32 forint, 12 tonna felett 40 forint kilométerdíjat kellene fizetniük a kamionosoknak az addigra 6327 kilométernyire bővített fizetős közúthálózaton, köztük az M0-ásért is.

Az egy-két járművel dolgozó magyar fuvarozóknak 1,4-1,5 millió, a három-hét járművel dolgozóknak 7,6-7,8 millió, az ezeknél nagyobb cégeknek 25,5-26 millió forint többletköltséget okoz majd évente. Cserébe viszont kaphatnának kompenzációt: a teherautók eladásakor felszámolt illetékek eltörlése, az eredetvizsgálat, a műszaki és környezetvédelmi vizsgák hatósági díjainak csökkentése, a pótkocsik, félpótkocsik gépjárműadójának megszüntetése, vagy akár a gázolaj jövedékiadó-tartamának mérséklése egyaránt szóba kerülhet.

Az ED közbeszerzésének kiírása várhatóan április 30-án lát napvilágot, a rendszerépítés megkezdődhetne még az év vége előtt. Ennek nyomán a gazdasági tárca már 2009. július 1-jén bekapcsolná az új díjszedő rendszert.

Az új fizetési rendszerrel az állami többletbevétel 2009-ben még csak 33-36 milliárd forint lesz, a 2010-es prognózisok viszont már 123-128 milliárd, a 2011-esek 140 milliárd forintról szólnak.

Forrás: Népszabadság