A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) korábban úgy döntött, hogy az M5-ös autópálya jelenleg 40 százalékos állami tulajdonrészét 100 százalékra növeli. Az állam azonban nem akar tulajdonos lenni, az ügylet után megbízzák az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t (ÁAK), hogy nyílt pályázat útján értékesítse az “M5-öst” annak érdekében, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, a verseny pedig jobb szolgáltatást hozzon a sztrádákat használók számára.

Ezért a minisztérium felkérte az ÁAK-t, hogy élve az opciós szerződésben rögzített jogával, a többségi tulajdonában álló Kisalföld Autópálya Zrt.-t nevezze meg az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. 60 százalékára szóló opciós joga jogosultjaként.

A kivásárlással kapcsolatban már felvették a kapcsolatot az állam és a finanszírozók képviselői, aminek nyomán kiderült, hogy több bank is aggályosnak tartja az ügyletet. A pénzintézetek nem tudják, mennyire lesz képes törleszteni a jövendőbeli tulajdonos, ezért állami garanciát kértek az ügylethez.

A GKM most kiadott közleményében tudatta, inkább megversenyezteti a finanszírozókat, hogy megszerezze az opciós jog érvényesítéséhez szükséges finanszírozási forrásokat. Az elmúlt hónapokban az erről folytatott tárgyalásokkal párhuzamosan több jelentős nemzetközi pénzintézet is jelezte, hogy kész állami garancia biztosítása nélkül is a tranzakció finanszírozására, köztük a jelenlegi konzorcium több tagja is. A vásárlás mintegy 900 millió eurós összegről szól.