Megismételve tavalyi eredményüket, ismét másodikok lettek a Tagai testvérek
Ifj Tóth János a harmadik szakaszon kiállt a versenyből, idén a bajnoki ezüstérem lett az övé
Szabó Gergő egy céllal érkezett Tokajba, megszerezni az év végi harmadik helyet. Ez sikerült is
Ifj. Angyalfi Károly hatalamasat bukott a negyedik gyorsaságin
11 fotó
Úgy érkezett a rali mezőny a magyar bajnokság utolsó futamára, a 3. SZK Transport Zemplén Ralira, hogy sem az abszolút sem az N csoportos elsőség nem dőlt még el. Ennek köszönhetően az október utolsó hétvégéjén megrendezett verseny igen izgalmasnak ígérkezett.

A Benik Balázs-Somogyi Pál duó (Ford Focus WRC) vezette a bajnokságot, tíz ponttal megelőzve az Ifj. Tóth János – Tóth Imre (Peugeot 206 WRC) duót. Így még mindkettőjüknek meg volt az esélyük, hogy bajnokok legyenek.

A kérdés csak az, hogy Janika szerzi-e meg hetedszer vagy Benik először a trófeát. Ez a csata nem ígérkezett egyszerűnek, mert az időjárás nem fogadta kegyeibe a versenyzőket, csütörtök este ugyanis hó fedte be a Tokaj környéki utakat.

Kevesen tudtak volna izgalmasabb véghajrát kitalálni a bajnokságnak, mint amit a természet alakított Zemplénben. Reggel még az is kétséges volt, hogy lesz-e egyáltalán verseny – mivel egyes útszakaszokon hótolókkak kellett szabaddá tenni az utat. Kevés csapatnak volt megfelelő gumija ilyen körülményekre, így a legtöbben azon dolgoztak, hogy a meglévőkből alakítsanak ki valami használhatót. Délután azonban rendben elrajtolt a mezőny és kezdetét vette a verseny.

A tervezett hat gyorsaságiból csak ötöt tartottak meg, a fonyi gyorsot az út lejegesedése miatt etappá nyilvánították. A versenyzők dolgát az is nehezítette, hogy az utolsó kettő, illetve egy szakaszt már sötétben teljesítették.

Janikának úgy kellett volna győznie, hogy Benik Balázs a negyedik vagy annál rosszabb helyen érjen célba. Ennek megfelelően a Fordos páros nem akart minden áron nyerni.
Asschenbrenner György féléves eltiltása miatt nem indult, így az év végi harmadik helyet még a Szabó Gergely – Kerék Balázs (Sokda Octavia WRC) és az Ifj. Angyalfi Károly – Kazár Miklós (Subaru Impreza WRC) kettős is megszerezhette.

Benik Balázs kezdett a legjobban, és a vezető pozícióját a nap végéig megtartotta, mintegy 14 másodperccel megelőzvén Tagaiékat (Subaru Impreza WRC). Bár a második gyorsaságin még a Peugeot-os páros volt a leggyorsabb a nap végén már nem voltak versenyben. Ugyanis Ifj. Tóth János autója a harmadik gyorsasági szakaszon, a rajt után 500 méterrel egy tempós bal kanyarban megcsúszott, és nekimentek a partfalnak.

A versenyzők nem sérültek meg de, nem tudták folytatni a versenyt. Így már a verseny elején eldőlt, hogy a Benik-Somogyi kettős a bajnok. A baleset után a nézők ereklyegyűjtésbe kezdetek és magukkal vitték a 206 WRC lámpasorát is.

Szabó Gergő és Ifj. Angyalfi Károly csatája sem tartott túl sokáig. Angyalfiék ugyanis a negyedik szakaszon kiálltak a versenyből. Az itinerben egy hatodik tempós kanyar volt beírva, a pilóta úgy gondolta elfér hatodik padlón is, de mégsem. Így a csodával határos módon a 200 km/h-s bukást sértetlenül úszták meg. Sőt az autójuk sem szenvedett a tempó alapján várható károkat, helyre lehet állítani. Csak úgy, mint a mezőny legtöbb tagja, Szabóék sem úszták meg kaland nélkül a jeges-havas versenyt.

Egy fát sikerült eltalálniuk aminek köszönhetően az autó eleje sérült meg. A bal hátsó futóművet is megütötték, ennek ellenére az abszolút negyedik helyen álltak az első nap után.
Turi Tamás (Mitsubishi Lancer EVO VI) még sosem versenyzett a Zempléni pályákon, ez azonban nem hátráltatta, hogy jó időket autózzon. Végre jól működött az autója, így péntek este az abszolút 3. helyen állt.

Semmi nem dőlt még el az N csoportban sem, a Spitzmüller Csaba – Harsányi Zsolt kettős (Mitsubishi Lancer EVO VI) vezette a pontversenyt az Oroszlán fivérek (Mitsubishi Lancer EVO VII) előtt. Nekik még meg kellett küzdeni az év végi elsőségért. A N csoport és az N4-es géposztály harmadik helyére is többen bejelentkeztek.

Tyavoda Csabának (Mitsubishi Lancer) leginkább Schleider Ferencre kellett összpontosítania, hogy megőrizze előnyét. Schleider egyébként a mezőny legjobb autójával állt rajthoz, mégpedig egy Vb-s Subaru Imprezával, amellyel elöző héten Mark Higgins megnyerte a Korzika Rali N csoportos versenyét.

Szajky István és Spitzmüller Csaba küzdött az elsőségért az N csoportban. A nap végén utóbbi állt jobban, övé volt az abszolút ötödik hely, Szajky a 6. helyen állt. Ők szintén jártak árokban csakúgy, mint a 2. szakaszon búcsúzó Botka Krisztián.

Bár autójuk nem sérült meg Boktáék nem tudtak kijönni az árokból. A pilóta a verseny végén fair-play díjat kapott, mert segített az utána érkező pilótáknak, hogy ne csússzanak árokba. Oroszlánék rögtön az elején árokba csúsztak, így nem tudtak beleszólni az élen autózók csatájába, több mint másfél percre voltak hat szakasz után Spitzmülleréktől.

Markovics György és navigátora Szabó Gábor (Ford Escort Maxi Kit-Car) nem ijedt meg a hótól. Egyedi trükköt vetettek be a csúszós szakaszokon, lágy beállítást, murva fékeket és utcai téligumit használtak. Ennek meg is lett az eredménye, mert nem csak az F2-öt vezették, de az abszolút hetedik helyet is megszerezték az elsőkerék-hajtású autóval. Nap közben még abszolút harmadik időt is autóztak.

Szombaton hét szakaszt kellett volna a mezőnynek teljesíteni, de rögtön az elsőt – ugyanazt amit előző nap is – törölték. A maradék hat szakaszból ötöt a rendkívül nagyot hajrázó Tagai testvérpár nyert meg. Ez a nap sem volt kaland mentes számukra egyszer még a korlátnak is nekicsúsztak. A Benik Balázs-Somogyi Pál kettős sem lassított, győzelemmel akarták ünnepelni bajnoki címüket. Minimális különbséggel (3,4 s) ugyan, de megszerezték idei harmadik győzelmüket.

A Turi-Kerék páros tovább robogott előre és idén másodszor az abszolút harmadik helyen végeztek. A harmadik hely megszerzése azonban nem volt problémamentes, két szakaszon át nem volt rendes turbónyomásuk.

Szabó Gergőnek igazából a körülményekkel kellett megküzdenie, ahhoz, hogy behozza az Octáviát a negyedik helyen. A nap végére az autó ráijesztett a versenyzőkre, úgy tűnt nem sikerül befejezniük a versenyt. Az utolsó két szakaszon a 21. illetve a 16. időt autózták, azt hitték, hogy megfőtt az autó motorja de kiderült, hogy nem volt komolyabb baja.

Szombaton Szajkyék, Spitzmüllerék és Markovicsék is az abszolút ötödik hely megszerzésért harcoltak. A két N csoportos autóval versenyző pilótát azonban technikai problémák lassították. Mindkettőjüknek a benzinbefecskendező hibájával akad gondjuk. Szajkyék két AC-t, Spitzmüllerék pedig négy benzinpumpát cseréltek a nap során.

Végül a sorrend Markovics, Szajky, Spitzmüller lett, amivel mindannyian elégedettek voltak. Markovicsék szombaton már aszfalt futóművel, fékekkel és kerekekkel versenyeztek, így sikerült gyorsulniuk.

Markovics nyerte így az F2-öt és az A7-et a futamon, Szajky az N-t és az N4-et, de Spitzmüller lett a bajnok az utóbb említett két kategóriában.
Eddig F2-ben indult Kakuszi Zsolt, de az utolsó versenyre beült egy N csoportos Mitsubishibe. Igen jól sikerült a bemutatkozás, mert az N csoport bronz érme mellett az abszolút nyolcadik helyet is megszerezte.

A nézők nagy örömére a Ladás versenyzőket nem vetette vissza az időjárás, inkább felpörgette őket. Megmutatták, hogy ezekkel az autókkal is lehet gyorsan menni. Közülük Hodula Mihály volt a leggyorsabb, ő az abszolút 13. helyen ért célba. Nem volt ilyen szerencsés Matics Mihály, aki végig elöl autózott és az abszolút 12. helyig jutott, ám műszaki hiba miatt a 35. helyen fejezte be a versenyt. A H csoportban ismét célba ért Varga Cigány Zoltán is az M3-assal, a kategória második helye és az abszolút 21. pozíció jutott neki.

Visszatekintve az idei évre és a bajnokságra, biztos, hogy jövőre is igen izgalmas versenyeket láthatunk majd. Amiben fontos szerepe lesz annak is, hogy a Budapset Rali 10-es, a fehérvár Rali pedig 5-ös szorzójú Eb futam lett.

Kik is voltak a leggyorsabbak ebben az évben, az egyes kategóriákban? Az abszolút bajnok Benik Balázs lett, az A8-ban Asschenbrenner György győzött, az A7-ben pedig Tárnok Tamás nyert. Az F2 és az A6 bajnoka Bútor Róbert lett.

Palasics László győzött az A5-ös géposztályban, az N abszolútban és az N4-ben pedig Spitzmüller Csaba nyert. N3-ban Krózser Menyhért, az N2-ben Hostyánszky Attila lett az első. A H csoportban és az N1-es géposztályban is Pethő István nyerte a bajnokságot.