Richard Burns a 2001-es rali világbajnok 1

Richard Burns a 2001-es rali világbajnok

Befejező napjához érkezett a Brit Rali, ez egyben az egész 2001-es raliévad utolsó versenynapja volt. Ma eldőlt, hogy ki volt az év legjobbja, ki taktikázott legokosabban, és mellesleg kinek volt esetleg szerencséje, mert ehhez a sporthoz abból is szükségeltetik egy nagy adag.

Továbbra is a Peugeot versenyzői uralták a brit futamot, annak ellenére, hogy nem őket tartották a legesélyesebbnek erre korábban. A francia csapatból a tizennegyedik szakaszon a Harri Rovanpera-Risto Pietilainen páros bizonyult a leggyorsabbnak, ezzel az abszolút első időt autózták. Mögöttük mind a második, mind a harmadik időt egy 206 WRC-ben ülő páros szerezte meg. A tavalyi világbajnok, a Grönholm-Rautiainen kettős 8,6 másodperccel volt lassabb, mint csapattársaik, míg az Auriol-Giraudet duó már több mint fél percet kapott.
Rovanpera 35,9 másodperccel gyorsabb volt, mint Richard Burns (Subaru), ami azt jelentette, hogy az összetettben megelőzte a britet és feljött a második helyre. Ehhez természetesen az is hozzá tartozik, hogy Burns már nem vállalt túl sok kockázatot az utolsó nap. Alister McRae (Hyundai) hat másodperc híján három perccel van mögötte, de ha esetleg még ő is megelőzné, még akkor is világbajnok lenne.

Mondhatni visszaállt a rend a nap második 26,47 kilométer hosszú gyorsaságiján. Marcus Grönholm (Peugeot) volt a legsebesebb a 15 gyorsaságin, megelőzve a csapattársát Harii Rovanperát.
Továbbra is kissé visszafogottan autózott Richard Burns a Impreza WRC-vel, de ezt utólag, ha a világbajnoki címét ennek köszönheti már senki nem rója fel neki. Egyébiránt azért nem ment ő olyan lassan, hiszen harmadik leggyorsabbként jegyezték a rhonddai szakaszon. Mögöttük továbbra is nagy harc folyt a pontszerző helyekért a Hyundai és a Skoda pilótái között. Alister McRae és Kenneth Erikkson Hyundai Accentjei által képezett keretben Armin Schwarz Octavija WRC-je állt az ötödik helyen. A három pilóta egy percen belül állt egymáshoz képest, amikor még két hosszú szakasz hátra volt, ahol még bármi történhet.

Az utolsó előtti, 17. Szakaszon ismét Marcus Grönholm volt a leggyorsabb pilóta. Ezúttal is egy csapattársa volt a második, de nem Rovanpera, hanem Didier Auriol. Annak ellenére, hogy a brit futamhoz hasonlóan egész évben állandó jó formát mutatott, még mindig nincs jövő évre csapata a francia pilótának. Armin Schwraz behozta a Skoda Octavia WRC-t az abszolút harmadik idővel. Richard Burns csak a hatodik időt autózta, ám összetettben így is 3,5 perccel előzi meg az őt üldöző Alister McRae-t. Ez az idő bőven elég arra, hogy akár egy jóval lassabb tempóval is célba érjen a harmadik helyen az utolsó szakaszon.

Az utolsó margami gyorsaságin az első három helyen a Peugeot csapat autói futottak célba. Mindközül a leggyorsabb Grönholm volt, 14,4 másodperccel volt lassabb Auriol és 18,1-el Rovanpera. Burns újabb 28,6 másodpercet kapott a tavalyi Peugeot-s világbajnoktól, ezzel a hatodik időt szerezte meg.
Ám ez is elég volt ahhoz, hogy összességében a harmadik helyen fusson célba, és ezzel megszerezze első világbajnoki címét. Richard Burns az első angol pilóta, aki ralivilábajnokságot nyert.

A 30 éves pilóta így beszélt a célban:

„Fantasztikus, ami itt történt, teljesen összpontosítottam az első nap óta. Már többszőr próbáltam, és többször közel is voltam már a korábbi három évben (1999-ben és 200-ben is második volt). Az év első fele szörnyű volt, nem nyertem futamot, de ez a bajnoki cím ez valami egészen más. Ez csodálatos, fantasztikus érzés. Még mindig nem hiszem el.”

Robert Reid a világbajnok páros másik tagja is kitörő örömmel vette tudomásul elsőségüket:

„Mindketten olyan erősen a feladatunkra koncentráltunk, hogy nem is mertünk a győzelemre gondolni. De most, hogy itt vagyunk a célban ez fantasztikus, egyszerűen hihetetlen.”

Jövőre már egészen más felállásban versenyeznek majd a csapatok. Az egyik legütőképesebb csapat lehet a Peugeot, amely már magáénak tudhatja a 2000-es világbajnokot Marcus Grönholmot, de jövőre Richard Burns is a francia csapatot erősíti.

Az összetett verseny állása a Brit Rali végén:

1. Gronholm-Rautiainen Peugeot 206 WRC 3:23:44.8
2. Rovanpera-Pietilainen Peugeot 206 WRC 2:27.1
3. Burns-Reid Subaru Impreza WRC 3:15.4
4. A.Mcrae-Senior Hyundai Accent WRC 6:48.8
5. Schwarz-Hiemer Skoda Octavia WRC 7:31.3
6. Eriksson-Parmander Hyundai Accent WRC 8:11.0
7. Auriol-Giraudet Peugeot 206 WRC 8:21.1
8. Thiry-Prevot Skoda Octavia WRC 10:55.6
9. Arai-Sircombe Subaru Impreza WRC14:17.7
10. De Mevius-Boyere Peugeot 206 WRC 15:06.4

Az N csoport állása 17 szakasz után:

1. D.Higgins-Thorley Subaru Impreza
2. Ferreyros-Marin Mitsubishi Lancer
3. Backlund-Andersson Mitsubishi Lancer

A Super 1600 állása négy nap után:

1. Loeb-Elena Citroen Saxo
2. Mcshea-Orr Citroen Saxo
3. Dallavilla-Bernacchini Fiat Punto

A világbajnoki pontverseny állása a Brit Rali után:

Egyéni:

1. Richard Burns: 44
2. Colin McRae: 42 pont
3. Tommi Mäkinen: 41
4. Harri Rovanpera és Marcus Grönholm: 36
6. Carlos Sainz: 33
7. Gilles Panizzi: 22
8. Didier Auriol: 23
9. Francois Delecour: 15
10. Petter Solberg: 11
11. Jesus Puras: 10

Csapatok:

1. Peugeot: 106 pont
2. Ford: 86
3. Mitsubishi: 69
4. Subaru: 62
5. Skoda és Hyundai: 17