Az autót a Ford hasonló szervezetének mintájára a Jaguar kebelén belül is megtalálható Special Vehicle Operations (SVO) részlegnél alakították ki. Az autóval a Jaguar egyszerűen meg kívánja mutatni, mi “fér bele” a széria XKR kupé alapjaira csekély külső változtatásokkal épített tanulmányba.

Átalakult az első lökhárítótól a négyszögletes kipufogóvégig számos alkatrész az autón. Megerősítették a karosszériastruktúrát, amelynek a koncepcióautón része egy a kocsiszekrényhez nyolc ponton kapcsolódó bukócső. A fogaslécet a sokak által csodált XK-180 tanulmányautóból vették át, ütközéstől ütközésig 2,2-t fordul a volán.

Eibach sportfutóműre állították az XKR-R-t. A hátsó futóművet a széria XK8-nál később megjelent S-Type felfüggesztéseiből átvett elemekkel módosították. Ennek az az oka, hogy a felső középkategóriás limuzin futóműve több tuningfogást engedélyezett a fejlesztőknek. 30 milliméterrel csökkent a hasmagasság a széria XKR-hez képest. 20 (!) colos BBS felnikkel hangsúlyozzák az autó önállóságát és vérpezsdítő sportosságát. A 20 colos felnik előnye, hogy befér alá a Brembo fékrendszer 355 illetve 330 millimétere átmérőjű féktárcsákkal. Elöl 255/35, hátul 285/30 a gumik mérete. A belső térben Recaro sportülések, négypontos biztonsági övek, a tetőn pedig karbon betétek alakítják a hangulatot.

Ennyi kirakatba tett sportosság után kínos lenne, ha a motor nem hozná azt, amit a látvány ígér. Kompresszoros motort nem túl bonyolult megvadítani. Megnövelték a töltőlevegő-hűtő méretét továbbá a mechanikus feltöltő módosításával kívánják elérni a kitűzött 450 lóerős teljesítményt. A kockamotor (azonos a furat és a löket) jelenleg 400 lóerőnél tart, a legnagyobb nyomaték átmeneti csúcsértéke 543 Nm. 4,6 másodpercig tart a százra gyorsítás, a végsebesség most 288 kilométer óránként, de a fejlesztés végére érve a kilométeróra mutatója a 300-as számba is belekóstolhat majd.