Raliverseny autórajongóknak

Minden autórajongó vágyik arra, hogy kipróbáljon egy versenyautót. Saját versenygépe alig valakinek van, akinek meg mégis, az nem adja kölcsön. A kör itt bezárulna, de szerencsére van kiút. A Hungaroringen saját autóval 80 márka (10 376 forint) 10 kör, bérelt Astra kupa versenyautóval 40 márkáért (5200 forintért) mérik a próbakörök darabját. A Rally Ride versenysorozatban érvényes jogosítvánnyal bárki indulhat, a 29 900 forintos nevezési díjban a versenyautótól a kesztyűig tényleg minden benne van, kifizetése után csak vezetni kell.

A Rally Ride-on biztonságban versenyezhetünk az óra és egymás ellen. A pályát bóják szegélyezik, amelyek érintéséért büntetőpontok járnak. Erre azért van szükség, mert ami itt egy bója, az egy raliversenyen szikla, korlát, fatörzs vagy legrosszabb esetben egy néző is lehet. A Rally Ride-dal megtanulhatunk tiszta íveken autózni, a bójaérintésért járó, jelentős időveszteséget hozó büntetőpontok rászorítják erre az embert. Egy versenyautóban nagyon könnyű milliós kárt tenni. Antal Krisztián a Rally Ride menedzsere erre azt mondja, hogy begyújtani sem lehet olyan gyorsan a pénzt, amilyen gyorsan az autó összetörésével kárt okozhatunk.

A pályát egy murvabányában rendezték be, Bélapátfalván, a Bélkő-hegységben. Budapesttől Bélapátfalva mintegy 160 kilométernyire van, Eger közelében. Füzesabony után a 25-ös úton hamar odatalál az ember. Egyedül Bélapátfalván belül akadtunk nehezebben a pálya nyomára. Kitáblázás híján a helyi lakosok igazítottak útba.

A versenysorozatban két azonos Opel Tigrával lehet rajthoz állni. Mindkét autót 140 lóerőre tuningolt, 1600-as motor hajtja. A teljesítménynövelést jórészt csiptuninggal érték el. A 7000-ig érő fordulatszámmérő kiakasztható, de erre nincs szükség. Egyesben nem lehet elég gyorsan végigmenni, kettesben a 7000 fölötti fordulathoz olyan sebesség tartozik, amit a bélapátfalvai pályán nem lehet elérni.

Az Opel Tigrákba telemetriát építettek be, aminek ára autónként körülbelül 400 000 forint. A telemetria segítségével a versenyzők az instruktorok segítségével elemezhetik, hogy a pálya mely szakaszát teljesítették jól vagy rosszabbul. Számítógéppel kis egységekre bontható a pálya. Minden apró szakaszra megtalálható a mért tréningen illetve a versenyen elért legjobb időeredmény. Ezeket összeadva a pilóta láthatja, milyen időt érhetne el, ha a pálya minden centiméterén sikerülne kihoznia magából a maximumot.

Némi előítélettel ültem be az Opel Tigra alapú versenyautóba. Murvára elsőkerekes autó, hogy fogok így farolni kézifék nélkül. Hamar több tiszteletre szoktatott a kis Tigra. Már a versenyoverall cipzárját felhúzva, a bukósisakot és a kesztyű felvéve megnő a szívverés. Először akkor gondoltam arra, talán mégsem árt egy kis jóindulatú alulkormányozottság, amikor a rally ride-os segítők beleszíjaztak az ülésbe és felbőgött a motor. Brutális hangja van az ezerhatos Opel motornak a kipufogótuning után. A rendszerben egyetlen apró dob van, ami elég fojtást ad a motornak. A dobban nem akadályozzák holmi hangtompító belső kamrákkal a kipufogógáz kiáramlását. Ugyanebből az okból katalizátor sem fojtja a motort.

Az első néhány kör a bemelegítésé. Próbálgattam a váltót, nézegettem, hol kellhet kézifék, hol tömjem vissza egyesbe. Néhány kör alatt memorizálható a pálya, így rákapcsoltam. Sietve bő egy perc alatt lehet teljesíteni egy kört. Kis átmérőjű a sportkormány, de a szervónak köszönhetően egy kézzel forgatható, amire szükség is van.

Antal Krisztián, a versenysorozat egyik motorja és fő szervezője elsőre mindenképpen azt ajánlja, hogy ne próbáljuk meg túllépni határainkon, hanem a képességeink szerinti legjobb időt autózzuk. Ezen sorok szerzője a maga kárán tapasztalta meg a tanács igazságát, amikor egy amatőr szinten nem rossz időeredményen felbátorodva elhatározta, ha már ez ilyen jól sikerült, akkor megy ez gyorsabban is. Nem ment. Többször is megpróbáltam javítani, de a nagy igyekezetben keresztbe állt az autó. Murván, terhelésváltási reakcióként kitörő autót megfogni nem ugyanaz, mint az ezerkettes Ladával hóban farolgatva ellenkormányozni. Emiatt megpördülés lett a sietség vége, ami a tolatással és az újraindulással rengeteget, 12-13 másodpercet is ront a köridőn.

A Tigra könnyű hátuljában pótkerék sincs, terhelésváltásnál (a gázról lelépve vagy fékezve) a határtartományba merészkedve azonnal kitör a fara. Ennyit az unalmas, elsőkerekes autóról. Azonnal ellenkormányozni kell, amit mindenki tud. Ennél nagyobb feladvány volt az, hogy keveset és finoman tekerjek vissza a volánon, máskülönben a másik irányba tört ki a kocsi. Van mit gépészkedni a kormánnyal, a kézifékes kanyar így elmaradt. Megnyugodva hallottam később a bennfentesektől, hogy a “Turi Tomi megmondta, ide nem kell a kézifék és ő mente itt a legjobb időt”. Mintha hájjal kenegettek volna. Kezdtem azt hinni magamról, hogy ráéreztem valamire, amire ő is, pedig csak lassú voltam kézifékhez. A motor padlógázzal kis fordulaton is kipörgeti a kerekeket, így váltani az én szintemen nem volt érdemes.

Egy internetes autós lap szerzőjeként nagyon örültem, amikor azt hallottam, mennyire fontos a világháló a Rally Ride közönségének. A futamok résztvevői jelentős arányban az internetről verbuválódnak, a www.rallyride.net oldalon keresztül.

Gyakorlatilag 30 000 forintba kerül egy futam. Ez a hazai rali bajnokság futamonként 80 000 forintos nevezési díjának nem egészen a fele. Ezért a pénzért itt versenyautót kap az ember, csak vezetni kell, tehát az öröm teljes, a gondokat 29 900 forint fejében átvállalja a Rally Ride csapata. A legnagyobb falat, amit a szervezők biztosítanak nem is az autó, hanem a lezárt, biztonságos körpálya, ahol szavatolt a résztvevők biztonsága. Az összegben benne a van a versenyek idejére átadott bukósisak, kesztyű, maszk és overall is. Ezek beszerzése százezreket emészthet fel, egy tűzálló Nomex versenyoverall áráért olcsóbb használt autót is kapni.

Akinek van 30 000 forintja és még soha nem vezetett raliautót, lezárt pályán, olyan instruktorok irányításával, mint Antal Krisztián, Turi Tamás vagy az Opel Astra kupában jeleskedő Él István, annak legalább egyszer érdemes kipróbálnia a Rally Ride-ot.