Hajtóműolajok főbb feladatai

A hajtóműolajok feladatait vizsgálva, hasonlóan a motorolajokhoz, elsőként a fémes érintkezések megakadályozását, a kopás csökkentését említhetjük. Különbség a kétfajta kenőanyag között, hogy motorolajok esetén mozgó, forgó alkatrészek egymástól történő elválasztása a cél, míg a hajtóműolajok feladata az egymáshoz kapcsolódó gépelemek fémes érintkezésének megakadályozása, a keletkező nagy nyomások felvétele valamint a súrlódás csökkentése.

Ezt általában foszfor vagy kén tartalmú adalékokkal érik el, melyek a fém felületébe beépülve nemfémes védőréteget hoznak létre, ezáltal a nagy erővel egymáshoz nyomódó felületek már nem fémesen kapcsolódnak egymáshoz, ezért a nagy hőfejlődés és a fémes kopás nem tud kialakulni. Meg kell említenünk a kenőanyag korrózió gátló hatását is, hiszen az átmeneti korrózió hatására létrejövő kopás megelőzése érdekében fontos szerep jut a hajtóműolajoknak.

A motorolajokhoz hasonlóan a hajtóműolajok esetében is nagy jelentőségű az olaj hűtőhatása. Hajtóművekben a nagy erővel összekapcsolódó alkatrészek súrlódásából adódó hő az, amit az olajnak el kell vezetnie, szemben a motorolajokkal, melyeknek az égési hő elvezetése a fő feladatuk.

Emellett természetesen ezen kenőanyagok fő feladatai közé tartozik a működést könnyítő szerep, főként a jó kapcsolhatóság biztosítását lehet kiemelni valamint a váltásnál keletkező zaj és vibráció minimálisra csökkentését. A könnyen kezelhető és pontosan működő hajtóművek tartós üzemeltetéséhez, napjaink növekvő terhelései mellett, a megfelelően kiválasztott, jóminőségű kenőanyag felhasználása elengedhetetlen feltétel.

A cikk a Mobil Oil Hungary Kft. támogatásával és szerkesztésében jött létre.

Cikksorozatunk következő, október 22-én megjelenő része az olajcsere periódusok betartásának fontosságával foglalkozik.