A VW luxusautója 2002. áprilisában jelenik meg, de nevéről még mindig csak találgatások láttak napvilágot. Jelenleg mindenki D1 néven említi, de nagy rá az esély, hogy elnevezése még változhat.

Csak a V6-os belépőmodellben nem alapfelszerelés az állandó összkerékhajtás, ez a változat elsőkerék-hajtást kap. Összkerekes hajtásláncot a konkurensek közül csak az Audi A8 kínál, de ez a típus sem szériában. A szinte mindegyik D1-be beépített négykerékhajtás azzal a hátránnyal jár, hogy az autó súlya alapkivitelben is meghaladhatja a két tonnát.

A fejlesztésnél a várhatóan jelentős önsúlyon kívül problémát jelenthet a V10-es TDI minden eddigi széria személyautó dízelmotort felülmúló, 750 Nm-es nyomatéka. Összehasonlításképpen a Mercedes-Benz S 400 CDI bivalyerős dízele 560 newtonméter ad le a BMW 740d-vel megegyezően. Ilyen gigantikus erő azonban nem könnyíti meg a hajtáslánc többi elemét kifejlesztő mérnökök munkáját. Természetesen csak automata váltóval lesz kapható a V10-es dízel, de még egy automatikus erőátvitelt is erősen megterhel ez a hátborzongatóan nagy nyomaték. Mivel ez a VW első igazi luxusautója, nem valószínű, hogy a Volkswagen ne tenne meg mindent azért, hogy az ellendrukkerek kárörömét elvegye.

Három benzinmotorral és a már említett dízellel rendelhető majd a D1. 230 lóerős lesz a hathengeres, mintegy 275 lovas a Passat W8-ban megismert, nagyon sportos és izgalmas konstrukciójú W8-as. Jelenlegi ismereteink alapján 415 lóerő várható a W12-es csúcsváltozattól.

Ferdinand Piëch, a VW konszern áprilisban leköszönő elnöke mindent megtesz azért, hogy a prototípusokról ne készülhessen fénykép. Maszkolatlan autókkal csak éjszaka mehetnek próbaútra a fejlesztők. Dr. Martin Winterkorn, a VW kutatásért és fejlesztésért felelős igazgatósági tagja mesélte el azt a történetet, hogy a D1 volt a legelső Audi,VW, Seat, Skoda, Bentley vagy Lamborghini modell, amelynek tesztútján Piëch megengedte bekapcsolni a klímaberendezést. Piëch érzékeny a huzatra, ezért a titkos prototípusokkal megtett próbaúton nem használható a klíma, ha ő is az autóban ül. Martin Winterkornnak először sikerült meggyőznie Piëcht a D1 tanulmánnyal déli útra indulva, hogy hűtsék az utasteret, mert a négyzónás klímaberendezés teljesen huzatmentesen temperál. Ilyenkor egyébként Piëch vezet, mivel ő nem pénzügyér, hanem egy autórajongó kivételes műszaki ismeretekkel. Ezáltal saját maga szerez tapasztalatokat az új termékekről. Winterkorn azt mondja, hogy egyetlen autógyár igazgatósága sem vezet annyi tesztkilométert a prototípusokkal, mint a Volkswagené.

A luxusban a Volkswagennél is nagy szerep jut a műszaki értékeknek, a D1 így légrugózást kap. A Passat W8, a D1 és a Colorado sportterepjáró mellett egy W12-es motorú, bő 400 lóerőt teljesítő szupersportautó lesz a VW luxusautó családjának negyedik tagja. A négytagú VW luxusosztály tagjaiból évente összesen 150 000 autót kíván eladni a konszern. Ennek jelentős részét az Egyesült Államok piacára szánják.