Saját Volvo dízelmotorok 1

Saját Volvo dízelmotorok

Kezdetben az erősebb, 163 lóerős kivitel lesz megvásárolható, később az új dízelmotorokból piacra kerül egy 130 lóerős változat is. Ennek várható ideje 2001. ősze-tele. Az S60-ba építve a D5 jelű dízelmotor 9.5 másodperc alatt gyorsítja százra az autót hat literes szabvány szerinti átlagfogyasztás mellett. A motor rendelkezik a korszerű dízelek minden jellemzőjével. A befecskendezést közös nyomócsöves rendszer végzi. A turbófeltöltők jellemzője, hogy csak egy bizonyos fordulatszám fölött dolgoznak megfelelő töltőnyomással, az ennél kisebb fordulaton tapasztalható erőtlenséget nevezik turbólyuknak. Ezen kisebb és könnyebben felpörgő turbófeltöltővel és/vagy változtatható geometriájú feltöltővel lehet segíteni. A motor súlya 185 kilogramm, ami igen kedvező érték. A motorblokk megegyezik a Volvo 850 limuzinban 1991-ben bemutatott 2.4 literes benzinmotoréval. A könnyűfém blokkot kezdettől fogva úgy alakították ki, hogy dízelként is felhasználható legyen.

Az S80 és a V70 ötfokozatú kézi váltóval egyformán 9.8 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet. A végsebesség mindhárom autóban egyenlően 210 kilométer óránként. A D5 10 Nm-rel nagyobb nyomatékot ad le, mint a 2400-as fordulaton 330 newtonméterre képes, 250 lovas T5 benzines turbó. A D5 motorral szerelt autók rugalmassága igen jó, 80 és 120 között ötödikben kevesebb mint 10 másodperc telik el.

Kifejezetten jónak számít az erőforrás 67.9 lóerős literteljesítménye. 69,7 lóerős literteljesítménnyel ennél a BMW kétezres dízele jobb egy hajszállal. Érzékelhetően nagyobb literteljesítményt az Audi nyújt 72,1-del a 180 lovas TDI-ben valamint a Seat és a VW a Leon illetve a Golf 150 lóerős változatában 79,1 lovas literenkénti teljesítménnyel. Automata váltó az év vége felé lesz rendelhető a dízel Volvo nagyautókhoz. Hengerenként négyszelepes a D5 motorja. A változtatható geometriájú turbófeltöltőt (VNT – Variable Nozzle Turbine) a motorolaj is hűti. A közös nyomócsöves befecskendezés második generációját építik a Volvo új dízelébe. Ez az eddig használtnál nagyobb befecskendezési nyomást, így finomabb porlasztást és tökéletesebb égést eredményez. A befecskendezési nyomás eléri az 1600 bart, ami jelentős többlet az eddigi maximum 1350 barhoz képest. Lényegesen nagyobb nyomással csak a Volkswagen konszern autóiban használt adagoló-porlasztó elem tud többet 2050 baros értékkel. A közös nyomócsöves megoldás előnye viszont, hogy állandóan nagy befecskendezési nyomást állít elő, amire más befecskendezési rendszer csak egy szűk fordulatszám tartományban képes.

A hazai új Volvók több mint 40 százalékát értékesítő Ivanics Kft-nél elmondták, hogy az autó néhány napja már kapható hazánkban. Az S60 D5 9 630 000, a V70 10 640 000, az S80 10 990 000 forintos listaáron vásárolható meg Budapesten az Ivanicsnál és a Volvo Autó Hungáriánál.

Régebben a nagyobb Volvókban (740-760) a Volkswagen konszerntől átvett 2.4 literes dízelek dolgoztak szívó vagy turbófeltöltéses változatban. Kisebb autóiba (például 340) a Renault 1.6 literes 54 lóerős szívómotorját építette be a gyár. A Renault-val meglévő kapcsolat révén az S40-V40 sorozatba szintén a francia gyár dízelmotorjai kerültek. A nagy Volvókba (850-855, S70-V70, S80) az Audi személyautókba már nem, csak a VW haszonjárművekbe beépített öthengeres blokkja került 140 lóerővel és 290 Nm nyomatékkal. A Volvónál kiemelik, hogy saját fejlesztésű dízelekkel harmonikusabbá tehető az egyes autók hajtáslánca. A Volvo célja, hogy dízel választékát a jövőben tovább bővítse.

Hans-Olov Olsson, a Volvo elnöke hozzátette, hogy korábban kellett volna a dízelekre összpontosítaniuk. Az új motor várhatóan bekerül a Volvo ACC (Adventure Concept Car) néven az idei Detroiti Autókiállításon bemutatott szabadidőautó sorozatgyártású változatába.

Az új dízelek révén a dízelmotoros Volvók aránya várhatóan 20-ról 30 százalékra nő. Idén a tervek szerint 33 000,a következő évben 50 000 dízel Volvo kelhet el az új D5 motor 130 és 163 lóerős kiviteléből.