A Peugeot haszonjárművei mindig is közkedvelt alapnak számítottak lakóautók, kempingbuszok építéséhez. Az új generációs modellcsalád minden eddiginél változatosabb lehetőségeket kínál a specialistáknak és ügyfeleiknek egyaránt.

A lakóautók gyökerei messze az automobil feltalálását megelőző időkbe nyúlnak vissza. Érdemi változást a haszonjárművek műfajának fejlődése hozott: a kompakt futóművű, alacsony alvázas áruszállítók lehetővé tették a lakófelépítmény mélyebbre ültetését.

Az 1965-től 1980-ig gyártott Peugeot J7-est, illetve utódját, az egészen 1991-ig forgalmazott J9-est első tolóajtajuk és szabályos téglatest-felépítményük tette jól kihasználhatóvá, alacsony padlójuk pedig stabillá és könnyen megközelíthetővé. Még inkább meghatározónak bizonyult a nagyobb, modernebb Peugeot J5, mely 1981-ben jelent meg, amit 1994-ben a máig töretlenül népszerű Peugeot Boxer követett.

A Boxer sikerének egyik titka a rendkívül sokszínű modellkínálat: a különböző méretekben elérhető fülkés alvázra teljesen egyedi lakórendszerek építhetők fel, az eltérő tengelytávokból, karosszériahosszokból és magasságokból adódó, nyolcféle dobozos felépítmény pedig a legváltozatosabb belső alaprajzok kialakítását teszi lehetővé.

Ezekkel az autókkal a nyár is sokkal szabadabb 25

A brit Auto-Sleepers több mint hat évtizedes tapasztalattal a háta mögött nem kevesebb mint tizenhét különböző variációt (nyolcféle dobozos furgonból átépített kempingbuszt, illetve kilenc egyedi felépítményű lakóautót) kínál, amelyek hétvégi kiruccanásokhoz, de akár többhetes nyaralásokhoz is alkalmasak.

Ez azonban a történetnek csak az egyik fele: egy lakóautónál ugyanis a vezetési élmény is fontos, teszik hozzá, hiszen sokat leszünk úton. Ráadásul ezekkel a járművekkel sokan az autópályák helyett inkább a nyílt országutakat választják, így fontos az élvezetes, biztonságos vezethetőség.

Az utóbbi években reneszánszát éli a lakóautózás, nem utolsósorban a koronavírus-járvány miatt, amely a figyelem középpontjába helyezte azt, mint az utazás élményét a közösségi távolságtartással összeegyeztethető megoldást. A minden korábbinál szélesebb ügyfélkör felerősítette a megfizethetőbb kempingbuszok iránti keresletet, ehhez igazodva mutatkozott be 2016-ban a harmadik generációs Peugeot Expert.

Ezekkel az autókkal a nyár is sokkal szabadabb 26

Kompakt méretüknek köszönhetően akár mindennapi közlekedésre, munkába és iskolába járásra is alkalmasak, ugyanakkor a high-tech belsőépítészeti és gépészeti megoldásoknak köszönhetően váratlanul sok funkciót képesek befogadni. A kettős felhasználás igényeit szem előtt tartva legtöbbször kiszerelhető, cserélhető bútorzatot kapunk: a nyaralás végén egyszerűen eltávolíthatók az Expertből a konyha-, ágy- és gardróbmodulok, és visszaszerelhetők a gyári ülések.

Ez azt is jelenti, hogy a Peugeot Expert-alapú kempingbuszok a legritkább esetben vásárolhatók meg kész csomagként: általában elemenként válogathatják össze az ügyfelek a számukra fontos tartozékokat.

Más a helyzet a felbillenthető tetőlemezzel, amely az arany középutat képviseli két lehetőség között: a gyári kivitelű tetőlemez ugyanis túl alacsony volna a kempingezéshez, a mindennapokban viszont csak nyűg az emelt tető. A parkoló autó tetejét megemelve ellenben kényelmesen felállhatunk és járkálhatunk a belső térben, lecsukva pedig behajthatunk a mélygarázsokba, és a légellenállást sem növeli.

Ezekkel az autókkal a nyár is sokkal szabadabb 27

Előnyös, hogy az Expert akár elektromos hajtáslánccal is megvásárolható – ezt a piaci szegmenst célozta meg a holland Camperfixx, amely a távolsági buszok építésében nagy tapasztalattal bíró VDL céggel együtt készítette el az e-Fixxter emissziómentes kempingbuszát. Négy utas számára biztosít alvóhelyet, és az átalakítások ellenére a gyárival csaknem megegyező, 300 kilométeres hatótávolságot kínál.

Az Expertnél alkalmazott moduláris megoldások és tetőlemez-átalakítás az alsó-középkategóriás személyautó méretű Partner méretosztályában is elérhetők. A rendelkezésre álló hely persze szűkebb, így főzni legfeljebb a felnyitható raktérajtó alatt fogunk tudni, variálható ülőbútor helyett pedig be kell érnünk egy kényelmes fekhellyel.

Ugyancsak más a helyzet, ha egyedül utazunk. A német Alpincamper például egy komplett legénylakást képes kialakítani a Peugeot Partner rakterében, hűtőszekrénnyel, gázrezsóval, friss- és szennyvíztartállyal, valamint egy igen kényelmes, egyszemélyes kanapéággyal egyetemben.

Egy Peugeot Partner méretű kempingbusz persze soha nem lehet olyan kényelmes, sokoldalú és kifinomult, mint egy Boxerből átépített lakóautó, az általuk kínált szabadságérzet azonban ugyanaz – ahogy az Európa-szerte biztosított szervizháttér, a hosszú garanciális idők és az általános megbízhatóság is, amely a márka haszonjármű-kínálatának tagjaira kivétel nélkül jellemző.

Ezekkel az autókkal a nyár is sokkal szabadabb 28

A Partner személyautó-változata még a gyári tervezőket is megihlette: a megemelt hasmagasságú, SUV kivitelű Peugeot Rifter eszményi alap lehet(ne) egy tetősátorral kiegészített terep-kempingautóhoz. A Rifter 4×4 Concept néven megalkotott tanulmányból sajnos nem lett szériaautó, de bizonyára sokakat inspirált akár házi, akár professzionális átalakításra ez a különlegesség.