A láthatatlan Platform SW címmel szakmai napot tart a Knorr-Bremse Kutatás&Fejlesztési központja – jeligével landolt a postaládánkban a meghívó egy online eseményre. Természetes, hogy ilyenkor felhúzza a szemöldökét az ember. Mégis mi az a láthatatlan platform? Csak nem egy új fogalmat találtak ki a haszonjárműgyártók marketingesei? Na, ennél azért jóval misztikusabb a történet. 

Talán nem újdonság, ha azt mondjuk, hogy korunk teherautói tele vannak szenzorokkal és az ehhez tartozó elektronikával. A kábelek, mikrochipek és ehhez hasonló dolgok annyira átszövik a haszonjárműveket, hogy a gyártók már egyenesen elektronikai architektúráról beszélnek, amit az emberek leginkább egy gigantikus kábelkötegnek tudnak elképzelni. Vezetés közben, amikor az ember 85 km/órával kapaszkodik fel valamelyik autópályán egy emelkedőn, bele sem gondolunk, mennyi minden kommunikál egymással egy kamionban, hogy minden flottul menjen. 

Pedig amikor lenyomjuk a fékpedált, akkor egy komplett fékrendszer lép működésbe és lényegében egy szoftver felel a fékkamrába áramló levegőt szabályozó mágnesszelepek működtetéséért. Ergo, annyi megy, amennyit a szoftver szükségesnek gondol. A platform szoftvernek a legfontosabb feladata ugyanis a kamionba épített vezérlőegységek alapfunkcióinak működtetése, kiszolgálva ezzel a járműszintű funkciókat. Ilyen járműszintű funkció például a menetstabilizátor (ESP) vagy a kipörgésgátló (ABS) egy elektronikus fékrendszer esetén. Tehát példáknál maradva csökkenteni tudják a pályaelhagyásos baleseteket vagy a teherautó megcsúszásának veszélyét fékezés esetén. 

Kamionok láthatatlan részeit mutatják be hazai mérnökök 1

A platform szoftvernek rengeteg feladatot kell megoldania. Egy elektronikus fékrendszer esetén például szükség van a különböző szenzorjelek feldolgozására. Ilyen szenzorok például a fékpedálszenzor, a keréksebesség-szenzor, nyomásszenzor (amely a fékkamrában lévő nyomásról ad információt) vagy a kormányszögjeladó. A szenzorjelek alapján a funkciószoftver hajtja végre a szabályozást, és ennek kimenete alapján a platform szoftver mágnesszelepek segítségével csökkenti vagy növeli a fékkamrákban a nyomást.

A magyar mérnökökből álló csapatunk ilyen szoftverkomponensek fejlesztésén dolgozik biztonságkritikus rendszerek számára.” – mondta érdeklődésünkre Simon Kálmán, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. platform szoftverekért felelős csapat vezetője. Hozzátette: “A platform SW feladata az is, hogy kezelje a jármű különböző kommunikációs hálózatait, ezáltal kapcsolatot teremtve a járművön lévő többi vezérlőegységgel. Továbbá a platform SW teszi azt is lehetővé, hogy a szervizben a jármű adott vezérlőegységében lévő hibakódokat diagnosztika eszközökkel kiolvassuk vagy akár szoftvert frissíthessünk!”

Bármennyire újszerűen hangzik is mindez, a szakember azt is elárulta, hogy immáron 15 éve foglalkozik ez a részleg platform szoftverek fejlesztésével, vagyis ezek a dolgok már nem a holnap, hanem a ma kamionjaiban dolgoznak. Az önvezetés megjelenésével és a vezetéstámogató rendszerek fejlődésével azonban ezek a szoftverek is gyökeres átalakuláson, fejlődésen mennek keresztül.  Ha valaki kíváncsi, akkor most bepillantást nyerhet ezen programok működésébe, a Knorr-Bremse ugyanis május 26-án 18 órakor erről fog online előadást tartani. Simon Kálmán ígérete szerint a szakemberek arról is beszámolnak majd, hogyan kommunikálnak a láthatatlan platform szoftverek a külvilággal, hiszen ahhoz, hogy időben cselekedjenek, már idejekorán mindenről tudniuk kell. Az előadás megtekintése díjmentes és bárki számára elérhető, mindössze egy előzetes regisztrációra van szükség az okoskamionok.hu-n.