A Mobilitási Csomagban foglalt, a teherautók kötelező hazatérésére vonatkozó szabály eltörlését kérik a fuvarozók az Európai Bizottságtól – szúrta ki a Trans.info. Magyar, lengyel, bolgár, román és litván fuvarozók levélben fordultak Adina-Ioana Văleanhez, az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosához, mert álláspontjuk szerint ez veszélybe sodorhatja az Európai Unió szén-dioxid kibocsátás csökkentésével kapcsolatos terveit. A dokumentumot magyar részről a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) írta alá.

A fuvarozók érdekképviseletét ellátó szervezetek az Európai Bizottság által nemrég közzé tett kutatások eredményeire hivatkoznak, amelyek megállapították, hogy a rendelkezés miatt 2023-ra akár 2,9 millió tonnával is emelkedhetne a közúti áruszállítás szén-dioxid kibocsátása. Ez a legrosszabb, 4,6%-os növekedést tükrözi, de még a legoptimistább forgatókönyv szerint is minimum 0,8%-kal nőne a CO2 kibocsátás, ami teljesen ellentétes az Európai Unió törekvéseivel. 

A tavaly elfogadott – és a Mobilitási Csomag részét képező – jogszabály miatt a teherautóknak nyolc hetente vissza kell térniük abba az országba, ahol hivatalosan forgalomba helyezték őket és ahol az adott cég székhelye megtalálható. A sofőröknek ennél gyakrabban, tehát 3-4 hetente kell “hazatérniük”. A fuvarozók nemcsak környezetvédelmi szempontból tartják aggályosnak ezt rendelkezést, hanem gazdasági oldalról is, mivel a tanulmány szerint a teherautók üzemeltetési költsége éves szinten 11 ezer euróval nőhet meg járművenként. Ez 10%-os növekedésnek felel meg ahhoz az időszakhoz képest, amikor még nem volt kötelező a teherautók hazatérése. 

Igazságtalannak és diszkriminatívnak tarjuk a teherautók kötelező hazatérésének előírását. Az új kötelezettség nem szolgál semmilyen társadalmi célt és sokkal inkább piackorlátozó erővel bír. Ez az előírás sérti a szolgáltatások és az áruk szabad mozgását, továbbá ellentétes azokkal az éghajlatvédelmi törekvésekkel, hogy csökkenjenek az üresjáratok” – olvasható a nagy nemzeti fuvarozó szervezetek által aláírt levében. 

A magyar, lengyel, román, bolgár és litván fuvarozók abban bíznak, hogy az Európai Bizottság megszünteti az erre vonatkozó rendelkezést. 

Kövess minket a Facebook-on!