A hulladékgyűjtés gyakori megállásokkal jár és a munkában részt vevő hulladékrakodóknak viszonylag sűrűn kell kiszállniuk a fülkéből. Ennek érdekében “hozta divatba” a Mercedes-Benz a ’90-es évek végén az alacsonypadlós fülkét és a befelé nyíló ajtót az Econic-nál.

Azóta eltelt két évtized és a megoldást nagyon kevés gyártó alkalmazta, de a dán Banke néhány éve előállt egy lengőajtós kivitellel. Ezúttal pedig a Scania állt be a sorba, amely a városi fülkés L-szériánál tette elérhetővé a befelé nyíló, teli üveges ajtót, amely vezetőfülkéből és kívülről, a fülke oldaláról egyaránt nyitható.

Egy ilyen ajtó beillesztése viszont nem egyszerű feladat. Úgy kell megoldani, hogy a fülke továbbra is eleget tudjon tenni a legszigorúbb ütközésvédelmi és borulásvédelmi szabályoknak. Éppen ezért szükség volt az ajtókeret, valamint a fülke padlólemezének a megerősítésére. Érdekesség, hogy az ötlet két korábbi mérnökhallgatóhoz, Christine Eriksson és Anna Tisell nevéhez fűződik, akik diplomamunkaként dolgozták ki az L-fülke városi ajtajának (“City Door”) koncepcióját 2017-ben.

Befelé nyíló ajtóval készülnek a Scania kukásautói 1

6×2-es hajtásképletű Scania L 340-es kapta meg az első városi ajtót.

Az, hogy relatíve gyorsan bekerülhetett a megoldás a szériagyártású Scania hulladékgyűjtő teherautókba, az annak köszönhető, hogy a svéd hölgyek koncepciójukban bebizonyították, hogy a befelé nyíló ajtó beépítéséhez nincs szükség érdemben a fülke struktúrájának módosítására. A duplafalú termoüveggel ellátott ajtó lényegében a kifelé nyíló normál ajtó helyére került. 

Befelé nyíló ajtóval készülnek a Scania kukásautói 2

Christine Eriksson, a City Door ötletgazdája jelenleg a Scania fejlesztőmérnökeként dolgozik.

A Scania régóta komoly hangsúlyt fektet a nemek egyenlőségére, jó példa erre Karin Rådström, aki 2004-ben kezdte gyakornokként a Södertalje-i gyártónál, majd egészen a Scania buszos részlegének vezetéséig ívelt a karrierje. A svéd hölgy azonban május elsejétől már a Mercedes-Benz teherautós üzletágáért felel, miután Stefan Buchner a Mercedes-Benznél eltöltött 30 év után úgy döntött, hogy visszavonul. Mint ismeretes Buchner nevéhez fűződik többek között a legújabb generációs Actros és több fontos vezetéstámogató rendszer, így például az ABA5 (automatikus vészfék asszisztens) fejlesztésének koordinálása is. 

Az alábbi videóban megtekinthető a Scania City Door működés közben.

Kövess minket a Facebook-on!
Forrás: Scania
Kép(ek) forrása: Scania