Szemből nézve egy off-road kerekeken guruló hajónak tűnhet ez a Rosenbauer Simba, ami a maga idejében a repülőtéri tűzoltóautók Rolls-Royce-a volt. Formavilága még napjainkban is úttörőnek számít: hatalmas többrészes szélvédője, valamint hajóorrszerű homlokfali kialakítása merőben eltér a “megszokottól” és a “hétköznapitól”.

A rendszerváltás előtt, a 80-as években kifejezetten csodaszámba ment, hogy egy nyugati technikát képviselő tűzoltóautó megjelenhetett Ferihegyen. “Abban az időszakban már javában zajlottak a fejlesztések a budapesti repülőtéren. Építés alatt volt az új kettes terminál, valamint az új fel- és leszállópálya. Ekkor hozták létre a két futópálya között az új tűzoltó- és mentőbázist is. Egyértelmű volt, hogy az előírt beavatkozási időt csak megfelelő technikával lehet teljesíteni a fel- és leszállópályákon” – árulta el a Vezess érdeklődésére a jármű kapcsán Somogyi-Tóth Gábor, LRI volt forgalmi igazgatója, illetve az LKK ügyvezető igazgatója.

Ez volt a repülőtéri tűzoltóautók Rolls-Royce-a 1

A Rosenbauer Simba vezetőállása.

Az infrastrukturális fejlesztésekkel egy időben egy sor beszerzés vált szükségessé és akkortájt a Légiforgalmi és Repülő Igazgatóság (LRI) beszerző körútra indult, hogy megszerezze a lehető legmodernebb technológiát a ferihegyi repülőtérnek. Így jött a képbe a Rosenbauer Simba tűzoltóautója, amiről eredetileg 1980-ban rántották le a leplet a világ legnagyobb tűzvédelmi kiállításán, az Interschutzon. A modell első vásárlói között arab olajhercegségek voltak, de Ferihegy is bejelentkezett rá.  “Engem annyira megigézett ez a tűzoltóautó, hogy 1985-ben gyerekként többször le is rajzoltam. Éppen ezért egészen különleges érzés volt újra itt látni ezt a járművet Ferihegyen, immáron az Aeropark járműparkjában” – hangsúlyozta Somogyi-Tóth Gábor fia, Dániel, aki még ekkor mindössze 4 éves volt.

Ez volt a repülőtéri tűzoltóautók Rolls-Royce-a 2

Korabeli kép a Simbáról. Fotó: LKK

Az 1984-ben gyártott, háromtengelyes tűzoltóautó grandiózus méretekkel büszkélkedhet. A Simba 11,7 méter hosszú, 3,2 méter széles és 3,8 méter magas. Hajtásáról 618 lóerős, V12-es Mercedes-Benz motor gondoskodik, amelynek összesen 38 tonnát kell mozgásba hoznia, ha “tele” van a tűzoltóautó. Vagyis, ha minden ülés foglalt a fülkéjében és ha minden tartály csurig van töltve. A Simba ugyanis 11 ezer liter vizet és ezer liternyi habképző anyagot tud szállítani. Igazi gyorsbeavatkozó szer, hiszen egy repülőtéri tűzesetnél minden másodperc értékes lehet.

Ez volt a repülőtéri tűzoltóautók Rolls-Royce-a 3

A 12 hengeres Mercedes-Benz motorhoz a tetőről lehet hozzá férni.

A hajtásául szolgáló motor mellett ugyanakkor beépítettek egy V8-as Mercedes-Benz erőforrást is a fülke fölött lévő hab-víz ágyú működtetésére, amely percenként 400 liter vizet és 5000 liter habképző anyagot tud kibocsátani magából, hatótávolsága pedig eléri a 70 métert. Fénykorában a Simba 23 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 80 kilométer/órás sebességre, végsebessége pedig elérte a 125 km/órát. Hatalmas off-road abroncsainak köszönhetően pedig terepen is képes volt közlekedni.

Ez volt a repülőtéri tűzoltóautók Rolls-Royce-a 4

A hab-víz ágyú hatótávolsága maximálisan 70 méter lehet.

Ez a jármű évtizedekig a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szolgált, majd Debrecenbe került, ahol éveken keresztül használták a repülőtéren. Egy műszaki meghibásodás miatt azonban kivonták a forgalomból. Hosszas előkészítő munka után idén augusztusban térhetett vissza a mostani helyére. A tűzoltóautót a repülőmúzeum adományként vehette át Nagy István debreceni vállalkozótól” – árulta el Somogyi-Tóth Dániel. Hozzátette: a jármű javítását és életre keltését a Four Szabó Kft. végezte el, amelynek szakemberei az Aeropark számos járművét újították már fel.

A Simba az utat Debrecenből a saját kerekein tette meg, vagyis még egy működőképes, használható tűzoltóautónak tekinthető. Nyár óta ráadásul a ferihegyi karbantartók segítségével sikerült beüzemelni a jármű tűzoltó rendszerét is, így teljes mértékben interaktív kiállítási tárgynak számít. “Bízunk benne, hogy jövőre akár a Múzeumok Éjszakán, a repülőtéri tűzoltóautó bemutatón is részt vehet majd”– tette hozzá Somogyi-Tóth Dániel. A Simbát nyár óta nagy érdeklődés övezi, üzembe helyezése óta november elejéig nagyon sok látogató, illetve család próbálta ki a tűzoltóautót.

Ez volt a repülőtéri tűzoltóautók Rolls-Royce-a 5

A ferihegyi felségjelzés megmaradt a járművön.

Érdekesség, hogy a Simbából a 6×6-os változat mellett ugyanakkor létezett egy 8×8-as hajtásképletű variáns is, amely 1984-ben a világ legnagyobb repülőgép mentő és tűzoltójárművének számított (ARFF). A modell utódja, a Panther 1991-ben érkezett meg, amely akkor egy kicsit visszafogottabb, konzervatívabb formavilággal rendelkezett. Azóta persze már létezik a Pantherből egy minden igényt kiszolgáló, ultramodern változat, amiből néhány évvel ezelőtt a Budapest Airport is vásárolt.

Bár az Aeropark jelenleg nem látogatható a koronavírus második hulláma következtében bevezetett intézkedések miatt, de mivel alapvetően kültéri kiállítóhelyként működik, ezért a korlátozások feloldását követően rendes nyitva tartási időben megtekinthetők lesznek az Aeropark ritkaságai, köztük ez a Simba is. Addig is szívből ajánljuk ezt a Simbával kapcsolatos videót.

Kövess minket a Facebook-on!