Az elektromobilitás nem számít új keletű dolognak az 1867-ben alapított magyar vállalatnál. 1975-ben ugyanis 10 darab elektromos Barkast állított forgalomba a Magyar Posta, amelyek 50 kilométeres hatótávval rendelkeztek. A hazai fejlesztésű hajtáslánccal szerelt járművek végül nem váltak be, így a cég megvált tőlük.

Több mint negyven év után ugyanakkor ismét esélyt kapott az elektromos hajtás a társaságnál. Egyrészt már összesen 45 darab akkumulátortechnológiás furgon üzemel a Magyar Postánál, másrészt a vállalat idén nagyszabású tesztprogramot bonyolított. A társaság legújabb tesztjárműve egy MAN eTGE, amely két héten át szállítja a magyarok levél- és csomagküldeményeit. 

Elektromos oroszlánt tesztel a Magyar Posta 1

Az eCrafterrel megegyező főegységekkel és hajtáslánccal rendelkező eTGE-ben már más csomagküldő cég, a Foxpost is látott fantáziát idehaza. Az eTGE furgon hajtáslánca az eGolftól ered: hajtásáról 136 lóerős (100 kW) villanymotor gondoskodik, a működéséhez szükséges áramot pedig a 35,8 kWh összteljesítményű lítiumion akkumulátor biztosítja. A jármű egy feltöltéssel 114 kilométert tud megtenni (WLTP), hasznos teherbírása pedig közel egy tonna. 

A Magyar Posta 2015 óta folyamatosan teszteli az elektromos hajtáslánccal szerelt személyautókat és kishaszonjárműveket. Ennek köszönhetően többek között kipróbálták már a VW eGolfot, a Kia Soul E.V-t is, tavaly viszont az eCrafterrel megkezdődött az elektromosfurgon-tesztek sora. Ez a program idén az Mercedes-Benz eVitóval, a Renault Master Z.E-vel, illetve most az MAN eTGE-vel folytatódott. És hogy mi a jövő a postánál ezen a téren? A vállalat folyamatosan keresi a lehetőségeket, hogy nőjön az elektromos teherautók száma a flottában. 

Elektromos oroszlánt tesztel a Magyar Posta 2

A képen balról jobbra: Hoyos György, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. buszüzletág-igazgatója, Varga János, a Magyar Posta Zrt. logisztikai üzemeltetési igazgatója és Henzel Ádám, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. kishaszonjármű-értékesítési vezetője

A beszerzéseinknél mindig megvizsgáljuk, hogy elérkeztünk-e már arra a pontra, amikor nagyobb volumenben tudunk elektromos gépjárműveket forgalomba állítani, de sajnos még nem tartunk itt. Műszakilag megfelelnek számunkra ezek a modellek, nem jelent gondot sem a hatótávolságuk, sem a töltésük, azonban a gazdasági mutatók még csak bizonyos területeken teszik lehetővé az alkalmazásukat “emelte ki Varga János, a Magyar Posta Zrt. logisztikai üzemeltetési igazgatója. 

A kézbesítők ugyanakkor szinte kivétel nélkül kedvelik  az általuk eddig kipróbált elektromos személyautókat és kisteherautókat. “Azt tapasztaljuk, hogy az elektromos autók jellemzően jobb felszereltséggel rendelkeznek, mint a dízelesek és dinamikusabban lehet őket vezetni. Az elektromos hajtásból fakadó dinamizmus pedig komoly előnyt jelent az esetükben, amit nagyon szeretnek a kollégáink. Eddig az összes tesztautóról pozitív visszajelzéseket kaptunk kézbesítő munkatársainktól” – hangsúlyozta Varga János. 

Az elektromobilitás jelenleg leginkább a kétkerekűek terén tűnik versenyképes alternatívának a Magyar Postánál. Az elektromos kisteherautók mellett ugyanis 123 darab elektromos kerékpárral, valamint 248 darab pedelec rendszerű e-bike-kal rendelkeznek. Elképzelhető azonban, hogy a jövőben sikerül bővíteni az e-furgonok számát is. “Az első egy hét tapasztalatai alapján azt mondhatom, hogy ez a modell teljes mértékben alkalmas egy ugyanekkora méretű, dízelüzemű kishaszonjármű kiváltására. Számunkra megfelelő a hatótávolsága és a töltési ideje is, vagyis jól beilleszthető a flottánkba” – jegyezte meg a Magyar Posta Zrt. logisztikai üzemeltetési igazgatója. 

Kövess minket a Facebook-on!
Forrás: King of rhe Road
Kép(ek) forrása: Aranyi Péter, MAN