A NiT Hungary adatai szerint az összes magyar fuvarmennyiség 25-30 százalékát viszik el a román cégek, megrendelőik pedig zömmel multinacionális vállalatok, amelyek így a magyar fuvarozó vállalkozásokat a létüket is veszélyeztető árversenybe kényszerítik – olvasható a szervezet a Vezessnek eljuttatott közleményében.

A magyarországi útdíjstatisztika szerint a kamionos útdíjhasználat 51 százalékban külföldiekhez köthető, amelynek több mint 20 százalékát, legnagyobb részarányát a román kamionosok teszik ki, nem véletlenül. Míg ponyvás szállítás esetén a magyar fuvarozók 0,85-0,9 euró/km-es díjjal számolnak, a román cégek ennél olcsóbban, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint 0,5-0,75 euró/km-es díjon viszik el a hazai fuvarokat.

Trükközés?

A külföldi és a hazai szolgáltatók költségelemeiben mindeddig nem lehetett kimutatni olyan markáns különbséget, ami ekkora eltérést eredményezhet a fuvardíjakban. Feltételezhetően olyan szabálytalanságok sora áll a háttérben, amelyekkel a román vállalkozások nem akadnak fent a hatósági ellenőrzésen“- hívta fel a figyelmet Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

És hogy mik ezek a szabálytalanságok? Az érdekképviseleti szervezet szerint ezek közé tartozik a kötelező, kitereléses mérleg állomások kihagyása, a túlsúllyal történő közlekedés, a jövendékiadó-mentes üzemanyag használata. Mindamellett a NiT Hungary szerint esetükben felmerülnek foglalkoztatási szabálytalanságok, a vezetési és pihenőidő szabályok megsértése és a menetíró készülékek manipulációja is.

A magyar vállalkozásokat ezzel olyan árversenybe kényszerítik, hogy azok sokszor önköltségi ár alatt kénytelenek elvinni a fuvarokat. Olyan hírek is érkeztek a NiT Hungaryhez, hogy 850-900 eurós fuvarokat akár 500 euróért is elvállalnak a magyar cégek, hogy megmaradjanak a megrendeléseik. Ám a nyomott árak miatt sok vállalkozás adósságspirálba kerülhet.

Magyart ajánlják

A román fuvarozókat jellemzően multinacionális cégek és szállítmányozási vállalatok választják annak ellenére, hogy  az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), valamint a jelentős logisztikai és szállítmányozási szövetségek azt az ajánlást tették közzé, hogy aki teheti, az magyar fuvarozó céget válasszon az áruja szállításához. A NiT Hungary tagvállalataitól érkező visszajelzések alapján azonban nem tapasztalható változás, sok cég még mindig a román, lengyel, bolgár, litván fuvarozókat választja a magyarokkal szemben.

Az érdekvédelmi szervezetek már többször felhívták a magyar döntéshozók figyelmét a problémára, ugyanis véleményük szerint a magyar hatóságok állandó és következetes ellenőrzései valamit az elektronikus fuvarlevél bevezetése javíthatnának a helyzeten. A NiT Hungary július 9-ére soron kívüli piacvédelmi konzultációt kezdeményezett a szakhatóságokkal, így a kormányhivatalokat irányító Miniszterelnökséggel, az ITM-mel, az ORFK-val, a NAV-val, a NÚSZ Zrt.-vel és a Magyar Közúttal. Ennek célja az ellenőrzési és szankciórendszerek közös áttekintése, valamint az ellenőrzési tevékenység intenzitásának és hatékonyságának fokozása.

Forrás: NiT Hungary
Kép(ek) forrása: Pixabay