Két kézzel felkapaszkodós felszállás, akasztós ruhásszekrény és borotválkozótükör. A Renault Magnum a 21. század letűnt kamionos eleganciája. Szakmai körökben azonban elsősorban strapabíró járműként emlegetik, amely egykoron nemcsak Európában, hanem Ausztráliában is népszerű volt. Most, hogy a Renault Trucks 125 éves lett, megnéztünk egy különösen sokat futott hazai járgányt.

A Magnum a 90-es évek elején magas, téglatest alakú fülkéjével, kocka álló lámpáival és az első tengely mögé helyezett lépcsőjével hívta fel magára a figyelmet, ami meglehetősen újszerűen hatott. 2001-ben aztán ráncfelvarrást hajtottak végre rajta, de lényegében csak a fülkét modernizálták és valamelyest modernebb frontkialakítást kapott. Azóta eltelt közel két évtized, így már a faceliftes változatok is eltűnőben vannak az utakról. Szerencsére egy-két üzemeltetőnél még fellelhető néhány, így jutottunk el a Gulf Sped Kft.-hez is, ahol kapásból három darab egymillió kilométer feletti futásteljesítménnyel rendelkező Magnum van.

Mack Magnum néven Ausztráliában is forgalmazták.

Az elsőre átlagosnak tűnő, fehér nyergesbe 1 448 889 kilométer került mostanáig. Ez azt jelenti, hogy legalább 36-szor kerülhette volna meg a Földet forgalomba helyezése óta. “2004 decemberében vettük ezt a járművet, teljesen újonnan. Azóta csak mi közlekedtünk vele, egyszer sem cserélt gazdát, mi gondoskodtunk róla” – emlékezett vissza Csimma Zsolt, a Gulf Sped Kft. fuvarozási vezetője. A vállalkozás 60 ezer euró körüli összeget, vagyis – 245 forintos euróárfolyamon számítva – körülbelül 15 millió forintot fizetett ki érte az akkori forgalmazónak, a Delta Trucksnak.

Renault Magnum 2004-ből: kevés elektronika, kézi váltó és mechanikus műszerek.

Futásteljesítményének 98 százalékát nemzetközi fuvarozásban szedte össze, csak két évet dolgozott belföldön ez a Magnum, 5-8 éven keresztül kizárólag vasárut szállítottak vele, később már szinte mindent, amit csak lehetett. “Ha valaki azt akarja, hogy egy nyerges vontató sokáig bírja, akkor 60-70 ezrenként el kell végezni a kötelező szűrő- és olajcsere-periódusokat. Ezt a fajta gondoskodást a jármű nagyon meghálálja” – jegyezte meg Zsolt érdeklődésemre, amikor megpróbáltam megfejteni, mi lehet a titka annak, hogy még másfél millió kilométer után is hadra fogható a vontatójuk.

Mack motor lévén minden fordítva van, de a fülke megdöntése nélkül lehet hozzáférni a nívópálcához, valamint az ablakmosó folyadék tartályához.

Talán a siker másik összetevője az elnyűhetetlen, 11 929 köbcentiméteres, 440 lóerős, Euro III-as Mack dízelmotor, amely eddig egyszer sem volt megbontva. “Általában egymillió kilométeres futásteljesítménynél már azt mondják egy motorra, hogy, ha valaki tovább akarja üzemeltetni, akkor meg kell bontani és motorgyűrű-, illetve csapágycserét kell végrehajtani. Nekünk nem kellett hozzányúlni, ahogyan a másik Renault motoros Magnumhoz se, amiben 1,3 millió kilométer van jelenleg” –  tette hozzá Csimma Zsolt.  Eddig a kuplungszettet, a kompresszort, a vízpumpát, az önindítót, a generátort és a szíjakat kellett cserélni. A szakember szerint ezek a javítások nagyjából százezer forintról indultak.

Nem szabad reflexből közlekedni, leszálláskor ki kell mászni a fülke oldalára és onnan kell lelépcsőzni a földre.

“Azt azonban hozzátenném, hogy ez a tetemes futásteljesítmény a gépkocsivezetőnek is köszönhető. A sofőr személye nagyon sokat számít, hogy például hogyan bánik vele kigyorsításnál, vagy lassításnál” – hívta fel a figyelmet Zsolt. Mivel az erőforráshoz 16+2 sebességes manuális váltó csatlakozik, egyáltalán nem volt mindegy, hogy kezeli valaki, optimális fordulatszámon üzemelteti a járművet, vagy sem. Feri bácsi, aki ezt a járművet vezette, ma már hetvenéves, a Magnum kormánya mögül ment nyugdíjba, nagyon vigyázott rá, ezért is érhetett el ekkora futásteljesítményt.

Ezzel a kis sűrített levegős pisztollyal lehetett takarítani a Magnumot.

Idén tölti be a 15. évét a Gulf Sped Kft. Magnumja, külsején azonban alig látszik az idő múlása, nincs rajta törés, repedés, vagy nagyobb karcolás. Csupán a felületi rozsdásodás jelei mutatkoznak az alvázon hátul, ahogy a keréktárcsákon is – erre mondják, hogy korral jár. Utasterét már  jobban megviselték a dolgos napok, az utasülés már kicsit ki van ülve és a szövet is elszakadt néhány helyen. A komfortnövelő berendezések azonban kiválóan működnek, így az elektronikusan állítható roló, amellyel teljesen be lehet sötétíteni a fülkében, illetve a manuális légkondicionáló és az állófűtés is hibátlanul teszi a dolgát.

Letagadhatna pár évet.

Ez a Renault Magnum most új gazdára vár, tulajdonosa az interneten árulja. A másik, Euro V-ös motorral szerelt Magnumot megtartja a tartaléknak, de ez még talán új életet kezdhet valahol. Talán furcsa gondolat, de érdemes lenne egy ilyen jószágot megmenteni idehaza az utókornak. Az öblösen kerregő Mack-motort, az úriemberekhez illő francia megoldásokat, valamint a 16+2 sebességes váltót az utókornak is jó lenne látnia.

Addig is érdemes megnézni a Renault Magnum eredeti reklámját:

Forrás: King of the Road