A Kravtex ebben az esztendőben ünnepli a buszgyártás elindításának 20. évfordulóját. Ráadásul a magyar gyártó nemrég legyártotta a kétezredik autóbuszt és ezzel a teljesítményével a néhai Ikarus után a legsikeresebb hazai buszgyártóvá lépett elő.

A 2000. Credobus az Econell típuscsaládba tartozó, 12 méteres, alacsony belépésű elővárosi modell, amely egy nagyobb sorozat részeként került legyártásra. Az Econell a hazai közlekedési társaságok egyik legkedveltebb modelljének számít, hiszen közel 400 darab fut belőle a hazai utakon. Az ultrakönnyű konstrukció, valamint az Euro VI-os erőforrásra épülő, tömeg optimalizált hajtáslánc a gyakorlatban bizonyítottan is legalább 15%-os üzemanyag-megtakarítást biztosít.

A Credobusok gyártása már tekintélyes múltra tekint vissza idehaza. 1997-ben az addig buszok felújításával foglalkozó Kraxtex megvásárolta a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár többségi tulajdonát. Az így megalakult cégcsoport 1999-ben a cseh SOR Libchavy cégtől vett licencet 9,5 m hosszú autóbuszok gyártására. Az első példány még Kravola néven futott, majd Credóra, később pedig Credobusra váltottak. A húsz éve forgalomba állt  Credók – a tervezett élettartamukat jóval túllépve – máig üzemelnek.

Már kétezer busznál jár ez a magyar buszgyár 1

Nemcsak magyar, hanem európai összehasonlításban is a Kravtex-Kühne Csoportnál a legmagasabb az autóbuszok gyártóüzemi hozzáadott értéke. A Credobusok vételárában mindössze 20 – 25% az import részarány. Ez többek között annak köszönhető, hogy Magyarországon egyedülálló módon a buszok teljes önhordó vázszerkezete, valamint a több ezer beépülő fém alkatrész a cégcsoport saját üzemeiben készül. Ők foglalkoznak tehát az öntészettel, a melegüzemi alakítással, a hőkezeléssel, galvanizálással és a kötelem gyártással is.

A cégcsoport jelenleg évi 250-300 autóbuszt gyárt és közel 600 főt foglalkoztatnak. Aktuális beszerzéseinek volumenére jellemző, hogy 2019-ben csak a Rábától, az egri ZF-től, és az Autofertől (szegedi Ikarus) együttesen várhatóan mintegy 1,5 milliárd forint értékű alkatrészt fognak rendelni, valamint közel 2 milliárd forintot költenek különböző hazai műanyag, gumi, üveg gyártmányokra és egyéb termékekre.

Már kétezer busznál jár ez a magyar buszgyár 2

A cég 20 év alatt összesen több mint 10 milliárd forintot fordított beruházásokra saját forrásból, miközben a cégcsoporthoz tartozó társaságok együttes EU- és állami támogatása alig több mint 500 millió forintot tett ki. A gyártó felhívta a figyelmet arra, hogy a Credobusokkal az állam évente sok milliárd forint költségvetési bevételre tesz szert adó-, járulék-, és illetékbefizetések formájában.

Véleményük szerint autóbuszaik a kedvező vételárnak, az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásnak és az elérhető gyári pótalkatrészeknek köszönhetik népszerűségüket. A regionális közlekedési központok és a Volánbusz flottáját figyelembe véve ma már minden harmadik helyközi autóbuszon Credobus logó van.

Forrás: King of the Road